Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
SVF-8040 Kvalitativ forskning - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne.
Målgruppe: Ph.d.-studenter, først og fremst innen samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag, men og også for andre relevante fagområder.
Ph.d.-studenter ved UiT Norges arktiske universitet søker undervisningsopptak ved å melde seg til undervisning i studentweb innen 1. februar.
Andre søker opptak via søknadsweb. innen 1. desember. Søknadskode: 9301.
Innhold
Opptakskrav
Forkunnskapskrav: Mastergrad eller tilsvarende samt kvalitativ metode på mastergradsnivå er obligatorisk forkunnskap.
For studenter som ved opptak til emnet ikke har tilstrekkelig grunnlag i kvalitativ metode (tilsvarende mastergradsnivå), er det krav om gjennomføring av et ikke-studiepoengsgivende forkurs som består av følgende to deler:
- Deltakelse i undervisning på forkurs (nett- eller campusbasert, undervisningsform kan variere)
- Godkjent skriftlig arbeidskrav (2-3 sider) ut fra oppgitt oppgavetekst. Vurderes som Bestått/Ikke bestått.
Minste antall deltakere er 5.
Ph.d.-studenter ved UiT Norges arktiske universitet søker undervisningsopptak ved å melde seg til undervisning i studentweb innen 1. februar. Andre søker opptak via søknadsweb. innen 1. desember.Søknadskode: 9301.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har:
- Gode kunnskaper og ferdigheter innen kvalitative metoder og metodologi på et høyt nivå.
- God kunnskap om etiske retningslinjer for kvalitativ forskning.
- God kjennskap til den vitenskapelige diskusjonen rundt de forskningsmetodene de velger å bruke i sitt arbeid.
- God kunnskap om forskningsprosessen
Ferdigheter
Studenten kan:
- Kritisk lese og kommentere kvalitative arbeider gjort av andre.
- Finne og anvende relevant faglitteratur.
- Reflektere over datahåndtering.
Kompetanse
Studenten skal:
- Være godt kvalifisert til å gjennomføre en kvalitativ, empirisk undersøkelse på doktorgradsnivå.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet tilbys hvert andre år (2022, 2024, 2026)
Emnet tilbys i to samlinger og minimum en av samlingene vil være basert på fysisk fremmøte.
I første samling vil det være to dager med undervisning. Ulike undervisningsformer vil kunne benyttes; forelesninger, seminarer, paper-presentasjoner og peer-learning. I andre samling vil hovedvekten ligge på presentasjon og diskusjon av utkast til paper. Begge samlingene har obligatorisk deltakelse.
- Undervisning: Første samling består av 8-10 timer undervisning.
Paper-presentasjon: Presentasjonen skal skje i grupper. Alle deltakerne skal levere et utkast til paper (3-5 sider) til paper ca. to uker før andre samling. Paperne presenteres og diskuteres i grupper. Det skal være minst en faglærer som kommenterer utkastet til paper.