Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
SVH-8900 Ph.d.-avhandling i humaniora og samfunnsvitenskap - 150 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Avhandlingen skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid som oppfyller internasjonale standarder for etikk, faglig nivå og metode innenfor fagområdet. Kandidaten skal gjennom avhandlinga være med på å utvikle ny faglig kunnskap, og avhandlingen skal ligge på et nivå som tilsier at den vil kunne publiseres som del av den vitenskapelige litteraturen i faget.
Avhandlingen kan være en monografi eller en artikkelsamling.
En monografibasert avhandling er et verk skrevet om et enkel, avgrenset emne, mens en artikkelbasert avhandling er en sammenstilling av flere mindre arbeider bestående av artikler og et sammendrag kalt ‘kappa’.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten...
- kan håndtere vitenskapsteoretiske og/eller kunstneriske problemstillinger innenfor områdene sine på avansert nivå
- er i kunnskapsfronten innenfor fagområdet sitt, og kan bidra til å utvikle ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer
- kan knytte eget prosjekt til bredere vitenskapelige diskusjoner og vurdere bruk av ulike metoder og framgangsmåter innen forskningen
Ferdigheter
Kandidaten kan
- formulere problemstillinger, planlegge og gjennomføre forskning, og håndtere faglige og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid på et høyt internasjonalt nivå
- håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- identifisere, reflektere over, og håndtere, relevante forskningsetiske problemstillinger og drive forskning med faglig integritet
- styre komplekse tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
For avhandlingen består undervisningsformen i hovedsak av veiledning med oppnevnt hoved- og biveileder(e). Veiledningen omfatter utarbeidelse av plan for arbeidet med avhandlingen og opplæringsdelen (kandidatens individuelle utdanningsplan), faglig dialog, bistand til studenten i å etablere faglig nettverk, skriftlig og muntlig tilbakemelding på innlevert avhandlingstekst m.v.
Ph.d.-kandidaten kan i løpet av forskerutdanningen får totalt 240 timers veiledning, inklusive den tiden veilederne trenger til forberedelse og etterarbeid. Dette tilsvarer 40 timer per semester.
Midtveis i studieløpet skal kandidatens progresjon evalueres. Midtveisevalueringen arrangeres av instituttene/sentrene og avholdes normalt som et seminar på en halv dags varighet.