Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
SYP-1121 Grunnleggende sykepleie med sykdomslære og farmakologi - 15 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for helse- og omsorgsfag
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved B-SYKEPL bachelor i sykepleie ved UiT Norges arktiske universitet, og kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
SYD-1140 Generell farmakologi 3 stp
Innhold
Studentene blir introdusert for grunnlagstenkningen i sykepleie. Det vil være et særlig fokus på grunnleggende behov og studentene skal tilegne seg kunnskap om et utvalg aldersrelaterte lidelser og sykdommer, samt sentrale begreper i farmakologi. Dette omfatter også kunnskap om legemiddelhåndteringsprosessen.
Hva lærer du
Kunnskaper:
Kandidaten
- har innsikt i betydningen av kvalitet i sykepleie
- har kunnskap om sykepleiens historiske utvikling og dens betydning for profesjons- og tjenesteutøvelsen
- har innsikt i sykepleiens yrkesetiske retningslinjer og sentrale verdier i sykepleie, herunder inkludering, likestilling og ikke-diskriminering
- har innsikt i Lov om helsepersonell og Lov om pasient- og brukerrettigheter. Kjenner til relevante lover, forskrifter og veiledere som regulerer legemiddelhåndteringsprosessen.
- har kunnskap om taushetsplikten
- kjenner til dokumentasjonssystemer og velferdsteknologi
- kjenner til utvalgte teorier og begreper i sykepleie
- har grunnleggende forståelse for kultursensitivitet
- har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet
- kjenner til metoder for brukermedvirkning på individnivå
- kjenner til pårørendes betydning og rolle for pasienten
- kjenner til hva personsentrert sykepleie innebærer
- har innsikt i betydningen av pasientsikkerhet i sykepleie
- har bred kunnskap om menneskets grunnleggende behov
- har kunnskap om risikofaktorer og komplikasjoner ved inaktivitet og immobilitet, samt nedsatt evne til å ivareta egne grunnleggende behov
- har innsikt i aldringsprosesser og eldre menneskers særegne behov
- har kunnskap om sykepleie ved livets slutt. Reflekterer over døden som fenomen, beskriver symptomer som kjennetegner dødens inntreden, gjør rede for lindrende omsorg og tiltak i livets sluttfase.
- har innsikt i sykepleiens funksjonsområder; helsefremming, forebygging, behandling, rehabilitering og lindring
- har kunnskap om sykepleiedokumentasjon
- kjenner til omsorgssvikt og vold mot eldre
- har kunnskap om sanser og sansesvikt hos eldre
- kjenner til de vanligste folkesykdommene og sykepleierens funksjon og ansvarsområde innenfor helsefremming og forebygging hos friske og utsatte grupper i befolkningen
- har innsikt i biokjemiske prosesser i kroppen som årsak til sykdom
- har kunnskap om hvordan sykdom og sykdomsprosesser oppstår og kommer til utrykk hos mennesker
- har kunnskap om et utvalg geriatriske sykdommer og behandling av disse (aldersrelaterte øye- og øresykdommer, sirkulasjonssvikt, respirasjonssvikt (KOLS), hjerneslag, diabetes, demenssykdom og delirium)
- har kunnskap om grunnleggende psykologi
- har kunnskap om sentrale begreper i farmakodynamikk og farmakokinetikk
- har kunnskap om resistens, legemiddelinteraksjoner, individuell variasjon i respons og toleranseutvikling
- har kunnskap om sammenhengen mellom legemidlers virknings- og bivirkningsprofil
- har kunnskap om tilførselsveier og administrasjonsformer
- har kunnskap om Felleskatalogen, dens oppbygning og bakgrunn
- har kunnskap om klassifisering av legemidler, inndelingen i A, B og C preparater og rutiner knyttet til dette
- har kunnskap om legemidlers merkevarenavn og stoffnavn, samt muligheter og rutiner for generisk bytte
- kjenner til problemstillinger knyttet til polyfarmasi og legemiddel- og rusavhengighet
- kjenner til sammenhengen mellom kunnskap om farmakologi, legemiddelhåndtering og pasientsikkerhet
- kjenner til prosedyrer for legemiddelsamstemming og legemiddelgjennomgang
- kjenner til sentrale begreper i medikamentregning (dose, mengde, styrke) og sammenhengen mellom disse
- kjenner til prosedyrer for internkontroll: avviksmeldinger, saksbehandling og forebygging og håndtering av uønskede hendelser
- kjenner til forsvarlig kassering av ubrukte legemidler
Ferdigheter:
Kandidaten
- anvender kunnskaper om helsefremmende og forebyggende sykepleie
- anvender faglig kunnskap og resultater fra forsknings- og utviklingsarbeider i drøfting av tema innenfor generell sykepleie
- identifiserer, vurderer og dokumenterer risikofaktorer knyttet til individ, system og miljø
- reflekterer over egne kommunikasjonsferdigheter i møte med mennesker i alle aldersgrupper
- identifiserer og reflekterer over etiske problemstillinger knyttet til sykepleieutøvelsen
- redegjør for symptomer og observasjoner ved utvalgte sykdommer hos eldre
- bruker Felleskatalogen for å gjøre søk på legemiddelnavn og identifiserer synonympreparater
Generell kompetanse:
Kandidaten
- gjør begrunnede valg i tråd med kunnskapsbasert praksis i møte med teoretiske og praktiske problemstillinger innenfor grunnleggende sykepleie
- kan planlegge og gjennomføre målrettede sykepleietiltak for å redusere uønskede hendelser
- kan reflektere rundt faktorer som kan føre til sosiale og helsemessige problemer hos eldre, inkludert omsorgssvikt og vold
- kjenner til hvordan pasienters språklige og kulturelle bakgrunn utfordrer ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet, inkludert bruk av tolk
- kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv
- har innsikt i sykepleierens oppgaver, ansvar og myndighet i legemiddelhåndteringen
- kjenner til sammenhengen mellom pasientsikkerhet, arbeidsmiljø og økonomiske vilkår for forsvarlig legemiddelhåndtering
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.
Undervisning
I emnet vil det kunne bli anvendt selvstudium, forelesning, gruppearbeid med eller uten veiledning, simulering, casebasert læring, e-læringsressurser eller seminar. Obligatoriske læringsaktiviteter kan forekomme.