Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

TPL-2016 Klinisk tannpleie IV - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for klinisk odontologi

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på bachelor i tannpleie, og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Dette er det fjerde emnet av totalt fire tannpleiekliniske emner, emnet bygger videre på kunnskaper og ferdigheter fra de tidligere kliniske emnene. Emnet inneholder kunnskap i oral medisin, nytenkning og innovasjonsprosesser, profesjonell kompetanse, oral helse ved sjeldne diagnoser (Tako-sentret) og presentasjon av pasientkasus.

Emnet inneholder klinisk kunnskap og ferdigheter hvor fokus er på å anvende tilegnet kunnskap og omsette det til kliniske ferdigheter.


Obligatorisk forkunnskapskrav

TPL-1014 Klinisk tannpleie 3

Hva lærer du

Kunnskaper

Kunnskap om forebygging og behandling periodontal sykdom

-Har kunnskap om hygiene og oppdekking for kirurgiske prosedyrer

-Har kunnskap om diagnostikk for dentale frembruddsproblem og andre orale utviklingsforstyrrelser

-Har kunnskap om diagnostikk for de vanligste odontogene cyster og tumores

-Har kunnskap om diagnostikk og behandlingsprinsipper for de vanligste orale slimhinnelidelser, herunder orale manifestasjoner av annen sykdom.

-Ha kunnskap om fortellinger som kilde til utvikling av kunnskap

-Ha kunnskap om skanner til digitalisering av avtrykk og modeller

-Har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, språk og bakgrunn, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet

-Har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet og beredskap

-Kunnskap om hvordan man samtaler med barn om vanskelige tema som vold, overgrep og omsorgssvikt

-Har kunnskap om begrepet helsekompetanse og hvordan variasjoner i helsekompetanse påvirker ulike pasient- og brukergruppers sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg.

-Har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.

-Har kunnskap om barn og unge og er en utøver som ivaretar deres behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter

-Kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser og kan bidra til tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser.

Ferdigheter

-Kan beherske ikke-operativ kariesbehandling

- Kan anvende kunnskap om hygiene og oppdekking for kirurgiske prosedyrer.

- Kan anvende kunnskap om diagnostikk og behandlingsprinsipper for de vanligste orale slimhinnelidelser, herunder orale manifestasjoner av annen sykdom.

-Kan beherske metoder for å blande midlertidige fyllingsmaterialer med hånd og maskin

-Kan anvende kunnskap for å vurdere risiko for uønskede hendelser

-Kan beherske presentasjon av pasientkasus

-Kan reflektere og sette ord på egne yrkeserfaringer gjennom fortelling

-Kan utføre klinisk og radiologisk intra- og ekstraoral undersøkelse av munnhule og tenner, stille diagnose, utarbeide individuell behandlingsplan og henvise videre ved behov

-Kan beherske kunnskap om kommunikasjon og møte brukere med anerkjennelse og respekt

-Kan beherske bruk av skanner til digitalisering av avtrykk og modeller

-kan vurdere pasienters og brukeres samtykkekompetanse og grunnlag for tvangsvedtak

Generell kompetanse

- Kan identifisere, reflektere over og håndtere etiske problemstillinger i sin tjenesteutøvelse.

- Har digital kompetanse og kan bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi både på individ- og systemnivå.

-Kjenner til nasjonalt kompetansesenter for oral helse ved sjeldne diagnoser (Tako-sentret)

-Kan kommunisere, veilede og samhandle med pasienter, pårørende og annet helsepersonell.

-Kan anvende kunnskaper og ferdigheter på tvers av odontologiske og relevante medisinske fagområder.

- Kan vurdere pasientens behov i et helhetlig perspektiv, inkludert medisinske og sosiale forhold.

- Har innsikt i etiske prinsipper og yrkesetiske retningslinjer

- Har innsikt i egne ferdigheter og kan kritisk reflektere over egen fagutøvelse.

-Har bred kunnskap om helhetlig, individuell tilnærming til pasienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger, seminarer, klinisk praksis ved Universitetetstannklinikken (UTK).