Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

VID-6075 Matematikk 1. - 4. trinn - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er et videreutdanningstilbud på bachelornivå. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Emnet er det andre av fire emner som til sammen utgjør Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM), 60 studiepoeng.

Søknadsfristen er 01. mars på http://udir.no/videreutdanning (for stipend og vikar-ordning)

Søknadsfristen er ca. 15.mai på http://uit.no/evuweb for restplass-søkere

Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon


Innhold

Det faglige innholdet vil være fordelt mellom matematisk kunnskap, kunnskap om elevene sin tenking og kunnskap om undervisning. I matematikk vil det være et særlig fokus på utforskende matematikkundervisning som er i tråd med de nye kjerneelementene i faget. De faglige temaene vil være: brøk, desimaltall, prosent, algebra, geometri, måling, statistikk og sannsynlighet.

Opptakskrav

Søkere må dokumentere en 3-årig førskole-/barnehagelærerutdanning og minst to års relevant undervisningserfaring på trinn 1-4 etter endt utdanning. Søkerne må være eller ha vært fast ansatt i en undervisningsstilling i skolen. Deltagerne må også gjennom studiet være i et ansettelsesforhold i grunnskolen som tillater at deltageren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har matematisk kunnskap om:

Studenten har kunnskap om elevenes matematiske tenking og:

Studenten har kunnskap om undervisning i matematikk og:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten har kompetanse i å:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Studiet er samlingsbasert med tre samlinger á tre dager. Mellom samlingene vil det bli lagt til rette for nettbasert samarbeid og veiledning.

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Det blir lagt vekt på studentaktive undervisningsformer, og studentenes yrkespraksis skal brukes som en del av refleksjonsgrunnlaget i emnet. De skal blant annet prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse og presentere og reflektere over erfaringer sammen med medstudenter.

Sentralt i emnet er arbeid med matematikken en skal undervise i, og hvordan man i de første skoleårene kan ha en utforskende og praktisk tilnærming til matematikken gjennom bruk av ulike representasjoner.

Studentene skal ha veiledet praksis, og veiledningen vil i hovedsak bli gjennomført av faglærer på emnet og foregå digitalt på og mellom samlingene. Studentene skal planlegge og gjennomføre undervisning og reflektere over denne sammen med medstudenter og faglærer. Veiledningen vil særlig knyttes til planlegging og utvikling av to undervisningsopplegg i egen skoleklasse og til evaluering av disse. Arbeidskravene på emnet er direkte knyttet til praksisgjennomføringen.