Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
VPL-1302 Introduksjon til vernepleieryrket, menneskets psykologi, utvikling og læring - 15 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for vernepleie
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter på bachelorstudiet i vernepleie og kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Sentrale temaer i emnet er:
- Fagets historie, utvikling og verdigrunnlag
- Vernepleierens helse- og sosialfaglige rolle og kompetanse
- Introduksjon til sentrale konvensjoner, lover og regler
- Innføring av levekårene til personer med utviklingshemming
- Læring og utvikling i livsløpsperspektiv
- Introduksjon til didatikk
- Lek og aktivisering
- Dannelse
- Emosjoner
- Mestring og autonomi
- Sosiologiske perspektiv på barndom og ungdom
- Estetikk
- Kognitive funksjonsnedsettelser, herunder utviklingshemming
Hva lærer du
Kunnskap
- Kan redegjøre for vernepleieryrket som profesjon med særskilt fokus på inkludering, demokrati og likeverd
- Kan beskrive fagområdets historie, vernepleierens samfunnsansvar og kunnskapsgrunnlag
- Kan angi sentrale konvensjoner, lover og regler for å sikre ulike tjenestemottakeres rettigheter
- Kan beskrive levekårene til personer med utviklingshemming i Norge i dag
- Kan redegjøre for psykologisk, sosial og biologisk utvikling og læring i et livsløpsperspektiv
- Kan redegjøre for pedagogiske teorier, ulike læringssyn og didaktiske prinsipper
- Kan redegjøre for å reflektere over hvordan tilrettelegge for mestring og autonomi
- Kan redegjøre for årsaker og forhold som påvirker kognisjon og atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt
- Kan redegjøre for et sosiologisk perspektiv på barndom og ungdom, og barn og unges behov for tilrettelegging av tjenester
Ferdigheter
- Kan anvende faglig kunnskap for å planlegge, iverksette, gjennomføre og evaluere ulike aktiviteter, samt tilrettelegge for lek, for barn og unge
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning og eksamen vil hovedsaklig foregå på norsk, men noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk.
Undervisning
Forelesninger, aktiviteter og dialogbasert samhandling. Læringsaktivitetene vil foregå både indviduelt og i grupper på ulike arenaer.
Forventet arbeidsomfang er på ca. 480 timer inkludert selvstudium.