Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
BED-3076 Forbrukeratferd - 10 stp
Ansvarlig enhet
Handelshøgskolen ved UiT
Emnetype
Emnet kan ikke tas som masterenkeltemne.
Innhold
Innhold
- Mobilitet og forbruk
- Semiotikk, reklame og forbruk
- Kulturdimensjoner og forbruk
- Service dominant logikk og relasjonsmarkedsføring (CRM)
- Verdsetting av kunder (CLV) og kundelønnsomhet
- Analyse av faktisk kjøpsatferd
- Kundeutvikling, kundebevaring og kundeavvikling
- Kundetilfredshet og lojalitet
- Lojalitetsprogrammer og RFM modeller
- Customer Equity (CE), profitabilitet og verdsetting
- Customer Journeys
- Kognitive skjevheter i beslutningstaking og mentale snarveier
- Vaner
- Eksponering, persepsjon og oppmerksomhet
- Ikke-planlagte kjøp og impulskjøp.
- Nudging
Hva lærer du
Emnet gir en innføring i forskning på noen utvalgte temaer innenfor forbrukeratferd, med særlig søkelys på kunde-sentrerte analyser av faktisk atferd. Etter å ha fullført og bestått emnet skal kandidaten ha utviklet følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om ulike former for forbruk knyttet til mobilitet
- har kunnskap og forståelse for semiotikk, reklame og kultur som former forbruk i samfunn
- Har kunnskaper og forståelse for nødvendigheten av å ta en systematisk gjennomgang av kundeporteføljen med basis i transaksjonsdata (Customer-base audit).
- har kunnskap og forståelse for kunde-basert verdsetting og hvordan verdien av et foretak påvirkes av kundetilførsel, kundeutvikling og kundebevaring
- har kunnskap og forståelse for hvordan bedrifter kan oppnå mer vekst og bedre lønnsomhet gjennom lojalitetsprogrammer
- har generell kunnskap om hvordan ulønnsomme kunder bør håndteres
- Har god forståelse for beslutningstaking i ulike kontekster og forhold som påvirker kjøpsbeslutninger
- har en bred og generell kunnskap om forskning i forbrukeratferd (ulike perspektiver) og en dybdekunnskap om et avgrenset tema
- har kunnskaper og forståelse for hvordan praktiske problemstillinger kan forankres i teoretiske begreper, teorier og modeller innen forbrukeratferd.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan identifisere og forklare forbruk knyttet til mobilitet
- kan identifisere, forklare og anvende semiotikk, reklame og forbruk i relevante sammenhenger
- kan forstå og beregne kundelønnsomhet, CLV (Customer Lifetime Value) og CE (Customer Equity)
- Kan utføre enklere CBA (customer-base audits)
- kan utvikle en CRM-plan basert på RFM modeller og kundesegmenter
- kan reflektere kritisk over ulike aspekter ved forbrukernes atferd
- kan formidle faglige resonnementer og vitenskapelig innsikt i skriftlig form
- kan gjennomføre en selvstendig avgrenset oppgave knyttet til en aktuell problemstilling i emnet.
Generell Kunnskap
Kandidaten
- kan fremskaffe vitenskapelig og forskningsbasert kunnskap fra ulike faglige kilder om forbrukeratferd.
- kan på selvstendig grunnlag kunne fortsette egen kompetanseutvikling og faglig fordypning innenfor forbrukeratferd.
- kan fremskaffe, analysere og kommunisere data om forbrukeratferd i til beslutningsformål
- kunne kommunisere med ulike målgrupper om faglige og anvendte problemstillinger, analyser, konklusjoner og anbefalinger innenfor forbrukeratferd.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesninger, gruppearbeid og presentasjoner. Noen av forelesningene vil være på engelsk.