Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2023

BIO-1007 Kvantitative metoder - 5 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for arktisk og marin biologi

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som er tatt opp på bachelorprogrammet i biologi, samt lektorutdanningen med biologi som studieretning.

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.


Innhold

Det gis innføring i kvantitative metoder som er forkunnskapskrav i alle andre obligatoriske emner i bachelorprogrammet i biologi. Kurset vil gi studenten:

1) en forståelse av grunnleggende kvantitative metoder (logaritmen, enheter, trigonometri),

2) grunnleggende kunnskap i programmering ved hjelp av anvendelige programpakker (R, Python),

3) kunnskap til å lage og tolke enkle grafer

4) grunnleggende innsikt i forskjellige kvantitative metoder til å løse problemstillinger i biologifaget, med eksempler fra biokjemi, evolusjon og zoologi, økologi, mikrobiologi og molekylærbiologi, systematikk, dyre- og plantefysiologi.


Hva lærer du

Studenten skal etter fullført kurs ha tilegnet seg følgende:

Kunnskap:

Ferdigheter:

Generell kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk (med mulighet å diskutere og levere oppgaver på engelsk).

Undervisning

Emnet omfatter 30 t undervist som "flipped-classroom", med 9 undervisningsblokker på 2-4 t og 1 seminar.

Før hver undervisningsblokk, må studentene i forkant ha 1) lest/sett på kursmaterialet som forklarer hvordan kvantitative metoder kan brukes for enkelte problemstillinger i biologi, og 2) prøvd å løse en enkel problemstilling oppgave.

I hver undervisningsblokk jobbes det sammen med problemløsning, med fokus på å få en dypere forståelse av vanskelige begreper. Studentene skal levere en rapport (maks 2 sider) og/eller R-kode knyttet til hver undervisningsblokk. Rapportene med R-kode fra de tre siste undervisningsblokkene inngår i eksamensvurderingen.

Seminar:

Seminaret består av en muntlig presentasjon (5 min) hvor hver student presenterer for de andre studentene i små grupper en valgfri problemstilling i biologifaget. Etter presentasjon er det en felles diskusjon.

Etter muntlig presentasjon skal studentene levere en skriftlig rapport (maks 4 sider) om problemstillingen. Rapporten må ta hensyn til innspill fra andre studenter. Rapporten skal leveres som et dokument sammen med rapportene fra de tre siste undervisningsblokkene (med vedlegg). Dette dokumentet gir grunnlaget for eksamensvurderingen. Rapporten fra selvvalgt emne gir lik vekt (1/2) som de tre rapportene i fra undervisningsblokkene i vurderingen (1/2).