Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
BLU-2015 Fysisk aktivitet og kosthold i barnehagen - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.
Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 20. juli - 11. august via lokalt opptak på enkeltemner, søknadskode 5001. Emnekode BLU-2015 må oppgis i kommentarfeltet.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Helsefremmende folkehelsearbeid med fokus på fysisk aktivitet og kosthold. Studentene vil få teoretisk og praktisk grunnlag i å planlegge, lede og vurdere helsefremmende arbeid i barnehagen.
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- helsemyndighetens anbefalinger knyttet til fysisk aktivitet og kosthold i tråd med rammeplan for barnehagen
- forskningsbasert sammenheng mellom fysisk aktivitet, kosthold og helse for å utvikle matglede og sunne helsevaner
- tilrettelegging for kosthold og fysisk aktivitet for barn i vekst og utvikling
- daglig fysisk aktivitet som fremmer barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre, lede og vurdere fysisk aktivitet og kosthold for barn i samarbeid med ansatte i barnehagen
- reflektere over og lede helsefremmende og didaktisk arbeid knyttet til fysisk aktivitet og kosthold i barnehagen
- observere og dokumentere barns fysiske aktivitet og kosthold relatert til relevant forsknings- og utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten:
- anvender forskningsbasert kunnskap om barns fysiske aktivitet og kosthold for barn
- planlegger, gjennomfører, leder og vurderer fysisk aktivitet og kosthold for barn i barnehagen
- igangsetter og praktiserer nasjonale føringer for helsefremmende tiltak for barn i barnehagen, og gir god informasjon til medarbeidere og foresatte om temaet
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert.
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.