Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
BLU-2016 Småbarnspedagogikk - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.
Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 20. juli - 11. august via lokalt opptak på enkeltemner, søknadskode 5001. Emnekode BLU-2016 må oppgis i kommentarfeltet.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet fokuserer på:
- barnehagelærerens rolle som leder av 0-3-åringers leke- og læringsprosesser.
- et relasjonelt perspektiv på barns medvirknings- og danningsprosesser.
- betydningen av fysiske omgivelser for de yngste barnas utvikling.
- dramafaglig tilnærming i det pedagogiske arbeidet.
- pedagogisk grunnsyn som styrende for pedagogisk praksis.
- foreldresamarbeid med barnets beste som mål.
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter som tidligere har fullført barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning gjelder ikke krav om praksis.
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten ha kunnskap om:
- pedagogisk ledelse, med særlig vekt på kvalitet i omsorg, relasjoner og tilknytning
- barnehagelærerens rolle i dialog og samspill med barn, foresatte og medarbeidere
- bruk av dramapedagogisk arbeid sammen med de yngste barna
- de sosiale og fysiske omgivelsers betydning for barns utvikling
- foreldresamarbeid og foreldremedvirkning
Ferdigheter
Studenten kan:
- se og tolke små barns kroppslige og verbale uttrykk, og la uttrykkene få betydning for pedagogisk praksis
- ta i bruk spontanitet og improvisasjon i lek og læringsprosesser med de yngste barna
- anvende dramafaglige virkemidler i samspill med små barn
- analysere og reflektere over pedagogiske programmer og verktøy i lys av pedagogiske retninger
- inngå i et samarbeid med foresatte
Generell kompetanse:Studenten:
- kan initiere og opprettholde lærings- og utviklingsprosesser i barnehagen, både blant barn og medarbeidere
- kan forholde seg kritisk reflekterende til egen, medarbeideres og barnehagens verdier og praksis
- har en etisk bevissthet i møte med de yngste barna og deres omsorgspersoner
- har et reflektert og kritisk forhold til pedagogiske programmer og verktøy
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.