Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
BVE-1352 Helsefremmende- og forebyggende barne- og ungdomsarbeid - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Dette emnet handler om forebyggende og helsefremmende barnevernsarbeid på arenaer der barn og unge befinner seg, med et særskilt fokus på samiske barns oppvekstforhold hvor deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges.
Gjennom emnet får studenten kunnskap om sentrale begreper innen folkehelsearbeid, herunder tidlig intervensjon, helsefremmende, forebyggende arbeid og arbeidsinkludering. Emnet tar også for seg ulike forhold som kan påvirke den fysiske og psykiske helsen, eksempelvis nettverk, relasjoner, sosial ulikhet og inkluderings- og ekskluderingsmekanismer.
Studenten skal reflektere rundt betydningen av sosiale nettverk og få kunnskap om familieterapeutiske tilnærminger.
Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere et prosjekt innen miljøarbeid på ulike forebyggende arenaer. I dette arbeidet skal studenten i planleggingen, tilretteleggingen og gjennomføringen benytte seg av et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag. Kunnskap fra barn og unge skal anvendes for å sikre deltakelse og medvirkning.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges
- har kunnskap forebyggende og helsefremmende miljøterapeutiske arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- har kunnskap om sentrale begreper og teorier innen folkehelsearbeid, herunder tidlig intervensjon, helsefremmende og forebyggende arbeid
- har kunnskap om nettverk og relasjoners betydning for psykisk helse
- har kunnskap om familieterapeutiske tilnærminger
- har kunnskap om sosiale ulikheter i helse og utvikling
- har kunnskap i tverrkulturelle møter og kommunikasjon
- har kunnskap om barne- og ungdomskulturens utvikling og egenart
- kjenner til inkludering- og ekskluderingsmekanismer
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere helsefremmende og helsehemmende faktorer i barn og unges nettverk med særlig fokus på samisk barn og unge
- anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av systematisk og metodisk miljøarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- samhandle med og reflektere over etiske utfordringer i ulike brukergrupper, og har kompetanse på kommunikasjon i et flerkulturelt samfunn
- anvende kunnskap fra barn og unge som en del av kunnskapsgrunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning
- reflektere over betydningen av sosiale nettverk
Generell kompetanse
Studenten
- skal planlegge, gjennomføre og evaluere et prosjekt i barne- og ungdomsgrupper på ulike forebyggende arenaer for miljøarbeid
- skal ha innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til folkehelseperspektivet, sosial ulikhet, tidlig intervensjon, helsefremmende og forebyggende arbeid
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
- obligatorisk ferdighetstrening
- obligatorisk profesjonsseminar
- forelesninger
- selvstudier
- ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
- skriftlig og muntlig refleksjon