Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2023
BVE-1532 Arbeidsprosessen i kommunal barneverntjeneste - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Formålet med emnet er å tilegne seg kompetanse til å kunne utøve etisk og juridisk skjønn i barneverntjenestens undersøkelses- og beslutningsprosesser, med vekt på brukermedvirkning og samtykkebaserte hjelpetiltak. I emnet skal studenten øve gjennom studentaktive, fagintegrerte læringsformer og case-studier, og tilegne seg kompetanse til å kunne foreta skjønnsmessige faglige vurderinger.
Studenten skal gjøre seg kjent med lovverket og offentlig forvaltningspraksis, som er relevant for barneverntjenestens undersøkelses- og beslutningsarbeid. Studenten skal kunne vurdere ressurser og endringspotensialet samt avdekke risiko- og beskyttelsesfaktorer hos individet og i nettverket, og gjennom denne kunnskapen kunne utrede og vurdere barn, unges og familiers behov for rett hjelp til rett tid.
Studenten skal oppøve skriftlig og muntlig kommunikasjons-ferdigheter tilknyttet et kultursensitivt barnevern, gjennom veiledning og saksbehandling. Gjennom emnet skal studenten opparbeide seg kunnskap om kommunikasjon med barn, unge og voksne, kommunikasjon i tverrkulturelle møter og bruk av tolk.
Emnet gir forståelse for føringer som ligger i barnevernets samfunnsmandat til samarbeid med ulike nettverk, etater og organisasjoner.
Det vil gjennom emnet også være fokus på å utvikle kjennskap til nytenking og innovasjons-prosesser innenfor kommunalt barnevern, herunder bruken av ny teknologi.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om barnets rett til medvirkning og medbestemmelse
- har kunnskap om relevant norsk og internasjonal rett innen barnevernsfeltet, med særskilt fokus på Lov om barneverntjenester Lov om barn og foreldre og FNs barnekonvensjon art 3, 12 og 30
- har kunnskap om etisk og juridisk skjønn
- har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og ansvarsområder som grunnlag for samarbeid med ulike nettverk, etater og organisasjoner
- har kunnskap om kommunikasjon med barn, unge og voksne, med utgangspunkt for ivaretakelse og samarbeid
- har kunnskap om tverrkulturelle møter, bruk av tolk og urfolks særskilte rettigheter
- har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjons-ferdigheter tilknyttet et kultursensitivt barnevern
- har kunnskap om individets ressurser, endringspotensiale, samt mulige beskyttelses- og risikofaktorer
- har kunnskap om arbeid med familie- og nettverk, og dets mulige beskyttelses- og risikofaktorer
- kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser innenfor kommunalt barnevern, herunder bruken av ny teknologi
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre samtaler med barn, unge og deres familier herunder tverrkulturell kommunikasjon og bruk av tolk
- reflektere etisk over flerfaglige og sammensatte utfordringer i utøvelsen av velferdstjenestene
- gjennomføre saksbehandling og skjønnsutøvelse i barneverntjenesten innenfor relevant lovverk, regelverk og veiledere herunder anvende kunnskap fra barn og unge som en del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning
- anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide systematisk og målrettet med barn, unge og familier herunder anvende forsknings-, praksis og erfaringsbasert kunnskap for å utrede barn og unges omsorgssituasjon og atferd, og tilrettelegge hensiktsmessige tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- ser betydningen av barnets deltakelse og brukermedvirkning i sosialpedagogisk arbeid
- ser sammenhengen mellom ulike teorier hva angår menneskesyn, etikk og kommunikasjon
- skal planlegge, gjennomføre, dokumentere, utøve forsvarlig, etisk og juridisk skjønn, vurdere tiltak og foreta evalueringer i en barnevernssak
- identifiserer beskyttelses- og risikofaktorer i forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier
- kan vurdere de ressurser og det endringspotensialet som finnes hos barn, familier og nettverk, og arbeide med endringer for å fremme sosial fungering
- kan møte mennesker i flerkulturelle kontekster og ha nødvendig kompetanse i samhandling med ulike brukergrupper
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
- obligatorisk ferdighetstrening
- obligatorisk profesjonsseminar
- forelesninger
- selvstudier
- ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
- skriftlig og muntlig refleksjon