Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2023

ERG-2110 Ungdoms helse, deltakelse og tilhørighet - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved ERGOTER, Bachelor i ergoterapi, og emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet retter fokus mot tema som er av betydning for ungdoms utvikling, deltakelse i aktivitet, og tilhørighet til jevngamle, familie, omsorgspersoner, kultur og samfunnet. Studentene tilegner seg kunnskap om sammenheng mellom ungdoms utvikling, aktivitetsengasjement-/deltakelse og helse, samt hvordan ergoterapeutisk intervensjon og deltakelse i meningsfull aktivitet kan bidra til tilfriskning og bedret livskvalitet.

Sentralt i emnet står tilegnelse av relasjonell og terapeutisk kompetanse, noe som forutsetter etisk refleksjon. Utvikling av terapeutisk kompetanse innebærer forståelse av forhold mellom prosess og produkt, evne til observasjon, kommunikasjon, oppmerksomhet og kritisk refleksjon over egen innsats. Ferdigheter i instruksjon, veiledning og konflikthandtering oppøves. Studentene skal gjennom praktisk arbeid utforske betydning av kreativitet. De anvender gruppedynamiske prinsipper, utøver og utforsker terapeutisk kompetanse og lederskap i gruppe gjennom aktiv deltakelse i kreative verksteder.


Obligatorisk forkunnskapskrav

ERG-1110 Introduksjon i ergoterapi. Praksisstudier 1

Hva lærer du

Kunnskap

Ferdigheter

Generell Kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

Emnet starter høstsemesteret andre studieår. Forventet arbeidsmengde er 40 timer studieuke med en tredeling mellom timeplanfestet undervisning, samarbeid med medstudenter og selvstudier.

Emnet har varierte studentaktive læringsformer: