Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2023

HEL-3228 Nevrologisk fysioterapi til barn - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet inngår som et av to valgfrie fordypningsemner ved M-FYSIO master i fysioterapi, studieretning nevrologisk fysioterapi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet omhandler utvikling av spesialisert handlingskompetanse knyttet til funksjonsvurdering og behandling av barn og unge med nevrologisk betingede funksjonsproblemer. Denne kompetansen utgjør en forutsetning for spesialisert virksomhet både i utredning, behandling og tverrprofesjonell re/habilitering.

Emnet introduseres gjennom teoretisk og praktisk tematisering av målsettingsarbeid og klinisk resonnering, der mål og tiltak i henhold til ICF utledes på bakgrunn av funksjonsvurderingen og settes i sammenheng med kroppsfenomenologisk og naturvitenskapelig teori. Betydningen av aktiv deltakelse, kommunikasjon og samhandling med pasient og eventuelle pårørende understrekes. Videre tematiseres integrering av nevrologisk fysioterapi i tverrprofesjonelle sammenhenger og som del av koordinerte pasientforløp i helsetjenesten.

Spesifikk handlingskompetanse i funksjonsvurdering og behandling står sentralt, med vekt på bevegelsesanalyse, utforskning av potensiale for endring, håndtering og sanse-motoriske erfaringer som grunnlag for pasientens aktive deltagelse og problemløsning. Pasientens og terapeutens evaluering av behandling i henhold til ICF, samt refleksjon over terapeutiske valg og vurderinger fremheves og tematiseres gjennom skriftlig dokumentasjon.

Ulike forståelsesmodeller og nevrobiologisk grunnlag for motorisk læring og plastisitet tematiseres. Treningslære og ulike terapeutiske tilnærminger som eksempelvis oppgaveorientert terapi, styrketrening, utholdenhetstrening, constraint induced movement therapy, munn/svelg stimulering tematiseres. Nevrobiologisk grunnlag for og behandling av patologisk endret tonus drøftes. Fordeler og ulemper ved ulike tilnærminger tematiseres, herunder drøftes dokumentert effekt, spesifisitet, dosering og organisering kritisk.

Patologi, patofysiologi og aktuelle behandlingstilnærminger knyttet til sentrale nevrologiske tilstander hos barn tematiseres; herunder premature/ barn i risiko, cerebral parese, myelomeningocele, barn med multifunksjonshemming og progredierende sykdommer. Aktuelle standardiserte tester/ kartleggingsverktøy aktualiseres.

Individualisering, samhandling med barnet og foreldre/ nærpersoner, tilrettelegging av meningsfulle situasjoner og oppgaver samt terapeutisk bruk av lek anses som vesentlig. Familiesentrert tilnærming samt fysioterapeutens rolle og fremgangsmåte i veiledning av foreldre/ nærpersoner tematiseres.

Undervisningen vektlegger integrering av teori og praksis. Praksisstudier ved egen arbeidsplass og praksisveiledning utfyller den kliniske undervisningen på samlingene.

Praksis:

Studentene gjennomfører praksisstudier gjennom begge semestrene tilknyttet egen praksis. I denne praksisen må studentene ha tilgang til undersøkelse og behandling av barn med ulike nevrologiske diagnoser eller utredning i forhold til dette. Studentene skal ha minimum 300 konsultasjoner i løpet av emnet, minst 1/3 må være innenfor fordypningsområdet barn. Inntil 15% av konsultasjonene kan være behandling i grupper eller tverrfaglige møter. Praksisveiledning ledes av eksterne praksisveiledere med spesialkompetanse innen nevrologisk fysioterapi. Studentene får til sammen 24 timer praksisveiledning. Studenten kan foreslå veileder. Veileder velges etter samtale mellom student og faglærer. Universitetet gjør den endelige avtalen.


Hva lærer du

Kunnskaper:

Ferdigheter:

Generell kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

Forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid, pasientdemonstrasjoner, undersøkelse av pasienter, workshops, case-undervisning, video-analyse, praksisstudier ved eget arbeidssted, praksisveiledning og selvstudium. Gjennomgående vektlegges studentaktive læringsformer.

Emnet undervises gjennom tredje og fjerde semester. Fysisk undervisning arrangeres i samlinger på til sammen 4 uker ved campus Tromsø. Mellom samlingene arbeider studentene med praksisstudier, arbeidskrav og selvstudium, i tillegg til noe digital undervisning.