Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2023
LER-1711 Samisk innføringskurs, del 2 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn. Opptakskrav: Progresjonskrav i studieplan for grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn og 5.-10. trinn.
Studiet bygger på LER-1710 del 1 eller tilsvarende.
Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere. For videreutdanningsstudenter er kravet fullført lærerutdanning
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Innhold
Emnet skal gi studentene grunnleggende kunnskap om samisk språk, både grammatikk, litteratur og kultur, og innsikt i didaktikk relevant for 2. språksundervisning. Det arbeides også med å styrke studentens identitet som språkbruker, og forståelsen av lærerrollen for samisk som et truet språk. I tillegg til å jobbe med å forbedre studentens egen muntlige og skriftlige kompetanse, knyttes språkkunnskapen til språklæringsmetoder og ressurser for undervisning samisk 2 i grunnskolen.
Emnet er delt i to, del 1 (LER-1710) og del 2 (LER-1711), og gis over to studieår. For å gi et best mulig studiemiljø for studentene, vil hoveddelen av undervisninga gis for 1. års og 2. årsstudentene samlet, og hvilke temaer som vektlegges hvert år, vil derfor variere. Beskrivelse av innhold og læringsmål gjelder for del 1 og del 2 samlet.
- Muntlig kommunikasjon på samisk
- Samiske tradisjoner og kulturuttrykk
- Samisk litteratur med vekt på tekster som passer for samisk 2 i grunnskolen
- Kunnskaper om språket som system
- Skriving av tekster
- Tilrettelagte tekster om emner relevante for grunnskolen
- Bruk av autentiske tekster om emner relevant for grunnskolen
Opptakskrav
Jf. Opptakskrav progresjonskrav i studieplan for grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn og 5.-10. trinn.
Studiet bygger på LER-1710 del 1 eller tilsvarende.
For videreutdanningsstudenter er kravet fullført lærerutdanning
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har
- et aktivt og grunnleggende ordforråd
- inngående kjennskap til en del større skjønnlitterært materiale som egner seg for bruk i grunnskolen
- grunnleggende kunnskap om samisk språk som system, som innbefatter fonologi, morfologi og syntaks
- innsikt i tilnærmingsmåter for samiskundervisning med utgangspunkt i temaene som gjennomgås i emnet
- kunnskaper om samisk språkets stilling i samfunnet, og om flerspråklighet i et samfunnsperspektiv (for eksempel minoritets- og majoritetsspråk, språkbevarelse og språkbytte)
- innsikt i sin egen læringsprosess i samisk og kan tilpasse sitt eget studiearbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- føre samtaler på samisk med faglig innhold
- skrive tekster med korrekt grammatikk og ortografi
- lese autentiske tekster
- planlegge, lede og vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utvikling av de grunnleggende ferdighetene og tverrfaglige temaer
- utvikle elevenes bevisst språklæringskompetanse
- utvikle elevenes kommunikative kompetanse til å bruke samisk tilpasset ulike situasjoner
Kompetanse
Studenten kan
- formidle relevant fagstoff og kommunisere på samisk på en måte som er tilpassa elever i grunnskolen
- utvikle elevers kommunikative og kulturelle kompetanse
- vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse