Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2023

LER-1711 Samisk innføringskurs, del 2 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn. Opptakskrav: Progresjonskrav i studieplan for grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn og 5.-10. trinn.

Studiet bygger på LER-1710 del 1 eller tilsvarende.

Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere. For videreutdanningsstudenter er kravet fullført lærerutdanning

Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Innhold

Emnet skal gi studentene grunnleggende kunnskap om samisk språk, både grammatikk, litteratur og kultur, og innsikt i didaktikk relevant for 2. språksundervisning. Det arbeides også med å styrke studentens identitet som språkbruker, og forståelsen av lærerrollen for samisk som et truet språk. I tillegg til å jobbe med å forbedre studentens egen muntlige og skriftlige kompetanse, knyttes språkkunnskapen til språklæringsmetoder og ressurser for undervisning samisk 2 i grunnskolen.

Emnet er delt i to, del 1 (LER-1710) og del 2 (LER-1711), og gis over to studieår. For å gi et best mulig studiemiljø for studentene, vil hoveddelen av undervisninga gis for 1. års og 2. årsstudentene samlet, og hvilke temaer som vektlegges hvert år, vil derfor variere. Beskrivelse av innhold og læringsmål gjelder for del 1 og del 2 samlet.


Opptakskrav

Jf. Opptakskrav progresjonskrav i studieplan for grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn og 5.-10. trinn.

Studiet bygger på LER-1710 del 1 eller tilsvarende.

For videreutdanningsstudenter er kravet fullført lærerutdanning  


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte: 

Kunnskaper

Studenten har

Ferdigheter

Studenten kan

Kompetanse

Studenten kan


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er nordsamisk.

Undervisning

Emnet tilbys i form av gruppeundervisning og individuelt. Emnet er intensivt og har en rask progresjon. Studentene må derfor jobbe regelmessig på egenhånd og/eller i kollokviegrupper med tekstlesing, oppgaveløsning, oversettelser og snakketrening. Det regnes med aktiv deltakelse fra studentene. Det vil være ukentlig undervisning på samling eller digitalt. Antall undervisningstimer utgjør om lag 103 med lærer, inkludert seminar.