Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
LER-2252 Samfunnsfag 5-10: Globalisering, konflikt og samarbeid - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Studenten har:
- utvidet kunnskap om samfunnsfagdidaktisk tematikk.
- utvidet kunnskap om teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
- kunnskap om demokratiutvikling fra opplysningstiden frem til i dag
- kunnskap om sentrale eksempler på internasjonale konflikter og samarbeid i geografisk og historisk perspektiv fra 1800-tallet frem til i dag
- kunnskap om internasjonal urfolkstematikk
- kunnskap om globalisering og globaliseringsprosesser
- kunnskap om sammenhenger mellom naturressurser, demografi og levevis
Ferdigheter:
Studenten kan:
- bruke teorier og metoder i arbeidet med samfunnsfaglige problemstillinger
- vurdere, tolke og anvende ulike typer kilder og bruke dette i undervisning
- analysere og drøfte årsaker og konsekvenser av sentrale internasjonale konflikter, globalisering og urfolksspørsmål
- arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene
Kompetanse:
Studenten kan:
- legge til rette for læring som skaper refleksjon over samfunnsfaglige spørsmål og stimulerer til kritisk tenking og kreativitet
- legge til rette for at elevene skaffer seg overblikk over perioder og utviklingsmønster
- reflektere over hvordan historie og kultur konstrueres
- legge til rette for læring i en flerkulturell skole
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen vil være organisert i forelesninger, seminarer og grupper. Studentaktive arbeidsformer vil vektlegges. Digitale hjelpemidler benyttes der det er hensiktsmessig. Datainnsamling og ekskursjoner i lokalmiljøet kan også være aktuelle arbeidsformer.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.