Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
LER-3000 Pedagogikk og elevkunnskap fellesemne - Skolen som organisasjon og skolen i samfunnet - 15 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er obligatorisk fjerde år i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, og kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn.
Studiepoengreduksjon
LER-3010 Pedagogikk og elevkunnskap fellesemne - Skolen som organisasjon og skolen i samfunnet 15 stp
Innhold
Emnet bygger på kunnskaper, ferdigheter og kompetanse studentene skal ha tilegnet seg i PEL-faget 1. og 2. år, samt kunnskaper, ferdigheter og kompetanse tilegnet gjennom arbeid med FoU-emner. Emnet skal gi studentene inngående kunnskaper om skolen som samfunnsinstitusjon og det ansvaret skolen har for å ivareta sitt samfunnsmandat på en etisk forsvarlig måte. Emnet skal videre gi studentene innsikt i skolen på organisasjonsnivå, og bidra til å utvikle studentenes ferdigheter og kompetanse i å delta i profesjonsfellesskapet for å videreutvikle skolens praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om skolens funksjon og mandat i et historisk, demokratisk perspektiv
- inngående kunnskap om skolen som organisasjon og institusjon: utforming, ledelse og organisasjonskulturelle særtrekk
- avansert forståelse for sammenhengen mellom organisering, ledelse og læring på ulike nivå
- inngående kunnskap om utvikling av læreplaner og utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
- kunnskap om innovasjonsarbeid i skolen, og om entreprenørskap som tilnærming til pedagogisk utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag, og se det i sammenheng med det omgivende samfunn lokalt og nasjonalt
- kritisk redegjøre for og drøfte norsk og samisk skolehistorie, og den betydningen skolen har i et demokratisk samfunn og i en globalisert verden
- anvende forskningsbasert kunnskap til å analysere, forebygge, og iverksette tiltak som fremmer et godt psykososialt læringsmiljø
- delta i kollegialt samarbeid for å utvikle egen og skolens praksis
Kompetanse
Studenten kan:
- kritisk analysere og delta i aktuelle utdanningspolitiske debatter på regionalt og nasjonalt nivå
- samarbeide med kollegaer, ledelse og forelder og andre som inngår i skolens praksis på en måte som ivaretar profesjonsetiske prinsipper
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å bidra til innovasjonsprosesser, og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenking i skole og lokalsamfunn, gjerne med entreprenørskap som drivkraft
- anvende forskningsbasert kunnskap i læring og utvikling av egen organisasjon, og i å analysere problemstillinger knyttet til skolen i samfunnet
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk
Undervisning
Undervisningen vil bli lagt opp i en kombinasjon av forelesninger, seminarer, gruppearbeid, øvelser, studentpresentasjoner etc. Det legges størst vekt på studentaktive arbeidsmåter.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres i henhold til instiuttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.