Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
LOG-3201 Utviklingsmessige språk-, tale- og kommunikasjons-forstyrrelser - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på masterprogram i logopedi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Utviklingsmessige språk-, tale- og kommunikasjonforstyrrelser tar for seg teoretisk, evidensbasert og praktisk forståelse for ulike typer utviklingsmessige STK-forstyrrelser og lese- og skrivevansker. Emnet gir kunnskaper og ferdigheter om logopedens rolle i logopedisk arbeid, inkludert transkripsjon, veiledning og samarbeid med aktuelle aktører. To uker praksis inngår i emnet. Temaer i emnet:
- Kommunikasjon i relasjonelt perspektiv
- Atypisk kommunikasjon og interaksjon
- ASK
- Utviklingsmessige språk- og språklydsforstyrrelser
- Nevrologiske og kognitive faktorer
- Kjennetegn ved ulike typer STK-forstyrrelser
- Kartlegging og tiltak
- Lese- og skrivevansker
- Funksjon, årsaker, kartlegging og tiltak
- Transkripsjon
- Samtaleanalyse (SA) av språk-talevansker og atypisk kommunikasjon
- Fonologisk- og fonetisk transkripsjon. Sistnevnte ved hjelp av det internasjonale fonetiske alfabetet (IPA).
- Praksis
- Par-praksis (observasjon og deltakelse) i to uker á 25 timer hos logoped som arbeider med barn med språk- og språklydsvansker.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten skal ha inngående kunnskap om:
- Ulike STK-vansker og sentrale kartleggingsverktøy og tiltak for disse.
- Transkripsjon og analyse av STK-forstyrrelser.
- Aktuelle samarbeidspartnere for veiledning og tverrfaglig arbeid.
- Kjennskap til relevant lovverk.
Ferdigheter
Studenten skal ha ferdigheter i å:
- Vurdere og begrunne valg av kartleggingsverktøy og tiltak for utviklingsmessige STK-forstyrrelser og lese- og skrivevansker.
- Transkribere og analysere språkdata.
- Lese fagtekster og skrive rapporter.
- Redegjøre for relevante mål, planlegging, gjennomføring og evaluering fra praksis (observasjon og egen aktivitet).
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne reflektere og forstå sammenhenger og kompleksitet mellom logopedisk teori, empiri og praksis som er relevant for logopedisk arbeid med utviklingsmessige språk-, tale- og kommunikasjonsforstyrrelser.
Undervisnings- og eksamensspråk
Primært norsk, men svensk, dansk og engelsk kan forekomme.
Undervisning
Forelesninger og studentaktive læringsformer. Emnet er samlingsbasert med to samlinger á fire dager. Parvis praksis i to uker i opplæringssektoren med kommunal eller privatpraktiserende logoped.