Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
MAT-6101 Innføring i kalkulus for lærere - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
I emnet blir kunnskapene fra videregående skole om funksjoner i en variabel styrket og bygget videre ut. Temaer som tas opp er reelle tall, følger og rekker, funksjoner, kontinuitet, derivasjon, integrasjon og differensialligninger.
Emnet inneholder en innføring i programmering og enkle numeriske metoder.
Arbeidsformene og temaene i faget knyttes til innhold i skolen gjennom didaktiske refleksjoner.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse og enten:
- Matematikk R1 (S1+S2)
eller
- Minimum 60 studiepoeng matematikk
Søknad om opptak til emnet gjøres via EVU-web.
Hva lærer du
Kunnskap - Studentene
- kjenner de viktigste egenskapene til det reelle tallsystemet
- vet hva en funksjon er, og kan gjøre rede for begrepene kontinuitet, grenser, inverse funksjoner, ekstremalpunkter.
- kjenner egenskaper ved de trigonometriske og inverse trigonometriske funksjoner.
- kjenner egenskaper ved eksponentialfunksjoner, logaritmer og potensfunksjoner.
- kjenner begrepene derivasjon og integrasjon, og har en forståelse for sammenhengen mellom disse
- kjenner høyere ordens deriverte av funksjoner
- vet hva grafen til en funksjon er
- vet hva et bestemt integral og et ubestemt integral er.
- kjenner begrepene følge, grensen til en følge, en rekke og summen av en rekke er, geometriske følger og geometriske rekker
- kjenner til enkelte relevante didaktiske tilnærminger knyttet til det matematiske innholdet, herunder utforskende virksomhet og algoritmisk tenking
Ferdigheter - Studentene
- Kan utforske rekursive sammenhenger ved å bruke programmering
- kan løse ligninger numerisk ved bi-seksjon og Newtons metode
- kan beregne de deriverte og anvende de deriverte til å analysere funksjoner og løse enkle praktiske problemer.
- kan implisitt derivasjon og koblede rater og enkle anvendelser av dette.
- kan bruke L´Hôpitals regel for å beregne grenser til funksjoner.
- kan beregne ubestemte integraler ved hjelp av substitusjon, delvis integrasjon og delbrøkoppspalting.
- kan beregne bestemte integraler og anvende disse til å løse enkelte praktiske problemer.
- bruke programmering til å implementere algoritmer for å beregne bestemte integraler numerisk
- kan bygge enkelte praktiske modeller basert på differensiallikninger, og kunne løse slike differensiallikninger analytisk og finne tilnærmede løsninger numerisk
Generell kompetanse - Studentene
- kan utarbeide matematiske modeller for problemstillinger hentet fra både praktiske og teoretiske kontekster, samt gjøre rede for gyldigheten av modellene og begrensingene deres, både skriftlig og muntlig.
- kan analysere matematiske modeller ved å bruke de analytiske og numeriske tilnærminger introdusert i dette emnet.
- kan utforme egne matematiske resonnementer, presentere disse resonnementene i et presist matematisk språk og argumentere for gyldigheten deres, både skriftlig og muntlig.
- kan tolke, bearbeide, vurdere og diskutere det matematiske innholdet i skriftlige, muntlige og grafiske framstillinger
- kan reflektere over hvordan innholdet i emnet kan relateres til matematikk som skolefag
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen er en kombinasjon av digitale ressurser tilgjengelig gjennom læringsplattformen, ukentlige nettmøter og veiledning, samt desentraliserte samlinger.
Desentraliserte samlinger er et tilbud for deltagere i Troms og Finnmark. Det vil dannes basisgrupper på egnede lokasjoner i regionen og det legges opp til 2-3 desentraliserte samlinger per basisgruppe. Det tas forbehold om tilstrekkelig antall studenter med nærhet til de enkelte lokasjonene for å kunne danne basisgrupper.
Det er mulig å ta emnet nettbasert for deltagere både innenfor og utenfor Troms og Finnmark. Emnet har ikke deltagelse på undervisning som arbeidskrav.