Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2023

MUS-2004 Musikk og drama i barnehage - 30 stp


Ansvarlig enhet

Musikkonservatoriet

Emnetype

Kan ikke tas som enkeltemne

Innhold

Emnet fokuserer på:

Emnet er praktisk og teoretisk, med en gjennomgående fagdidaktisk forankring.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

- om dramaturgi og musikkens elementer

- om barns dramatiske og musikalske utvikling

- om sentrale drama- og musikkpedagogiske metoder

Ferdigheter:

- kan utrykke seg estetisk ved bruk av kropp og stemme

- kan planlegge, gjennomføre og evaluere musikk- og dramaaktiviteter for og med barn

- kan arbeide tverrfaglig med drama og musikk i barnehagen

- kan legge til rette for barns musikk- og teateropplevelser

Generell kompetanse:

- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til arbeid med musikk og drama i barnehagen

- kan legitimere musikk- og dramafagets plass i barns liv

- kan diskutere barns estetiske læring og utvikling


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene er varierte, med ulike øvelser, veiledning, forelesninger, gruppearbeid og utprøvinger.Deler av undervisningen er oppdelt i fagspesifikke deler, mens noe er tverrfaglig organisert. Det fagdidaktiske perspektivet integreres i alle hovedområder.

Emnet er i stor grad prosessorientert og basert på kollektive arbeidsformer. Det forutsettes aktiv deltakelse i all undervisning, samt selvstudium med litteratur oppgaveløsning mellom samlingene.

Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnets plass i profesjonen. I praksis skal studenten delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.