Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
NOR-3133 Litteraturvitenskapelig teori og metode - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for språk og kultur
Emnetype
Emne kan ikke tas som enkeltemne, men er er obligatorisk for studenter som er tatt opp på mastergradsprogram i nordisk språk og litteratur, og valgfritt for studenter på lektor i språk og samfunnsfag for trinn 8-13, studieretning nordisk.
Innhold
Emnet introduserer studentene til sentrale teoretiske og metodologiske problemstillinger innenfor nordisk litteraturvitenskap. Emnet gir en fordypning i teoretiske, metodiske og vitenskapsteoretiske problemstillinger innenfor forskningsfeltet. Emnet har som ambisjon å gi studentene trening i å formulere forskningsspørsmål og å vurdere anvendeligheten og relevansen til ulike forskningsmetoder.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- avansert kunnskap om litteraturvitenskapelige analyse- og metodespørsmål
- innsikt i sentrale litteraturteoretiske perspektiver og begreper
- forståelse for grunnleggjande litteraturteoretiske problem
Ferdigheter
Studenten kan:
- presentere og drøfte ulike sentrale teoretiske posisjoner i den nordiske litteraturvitenskapen
- kjenne igjen, beskrive og vurdere ulike faglige og teoretisk-metodiske posisjoner i faget
- bruke denne kunnskapen som grunnlag for det selvstendige vitenskapelige arbeidet (masteroppgaven)
Kompetanse
Studenten:
- har erfaring med selvstendig analyse av aktuelle problemstillinger innenfor nordisk litteratur
- kan initiere og gjennomføre faglige prosjekt i nordisk litteratur
- presentere og drøfte en litteraturvitenskapelig problemstilling muntlig og skriftlig
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråk er norsk eller et annet skandinavisk språk.
Eksamensspråket er norsk. Målform: nynorsk.
Undervisning
Undervisningen blir gitt i form av forelesninger i kombinasjon med forberedte studentinnlegg, noe som forutsetter aktiv deltakelse fra studentene. Antall undervisningstimer er ca. 26.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Studieprogramleder avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.