Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
PED-2017 Veiledning - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Obligatorisk emne i bachelor i pedagogikk og i bachelor i spesialpedagogikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
PED-2011 Pedagogisk og spesialpedagogisk veiledning 10 stp
Innhold
Emnet omhandler veiledning som fagfelt og praksis i ulike kontekster, og inkluderer betegnelser som rådgivning, mentoring, coaching o.a. Emnet fokuserer på tre sentrale områder som er relevant for å kunne drive veiledning:
- Veiledning som begrep, praksis, fag- og forskningsfelt
- Kommunikasjonsferdigheter i veiledning og veiledningsmodeller
- Teori om kommunikasjon, relasjoner og læring i veiledning
- Videoobservasjon av veiledning
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Kunnskap om veiledning som praksis- og fagfelt
- Kjennskap til kommunikasjonsferdigheter i veiledning samt ulike veiledningsmodeller, og noe mer inngående kunnskap om enkelte veiledningsmodeller
- Kunnskap om teoretiske perspektiver på kommunikasjon, relasjoner og læring i veiledning
Ferdigheter
Studenten kan:
- Anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og begrunne måten en kommuniserer på.
- Anvende enkelte veiledningsmodeller, og kunne reflektere over bruken av modeller.
- Reflektere over veiledningssamtaler i lys av teoretiske perspektiver på veiledning
Kompetanse
Studenten skal være kompetent til å gjennomføre veiledningssamtaler på et grunnleggende nivå, og skal være grunnleggende kompetent til å forholde seg analytisk, kritisk og utviklingsrettet til veiledning og litteratur om veiledning.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisningen er samlingsbasert med tre undervisningssamlinger á to dager.
Det arrangeres (i tillegg til øvrig undervisning) et øvingsseminar på 3-4 timer som studentene gjennomfører uten lærer (Se omtale under «Arbeidskrav»).
Undervisningsform er forelesninger og studentaktive undervisningsformer.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.