Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
PED-3017 Veiledning - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet kan inngå som valgemne i Master i pedagogikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
PED-2017 Veiledning 10 stp
Innhold
Emnet omhandler veiledning som fagfelt og praksis i ulike kontekster, og inkluderer betegnelser som rådgivning, mentoring, coaching o.a. Emnet fokuserer på tre sentrale områder som er relevant for å kunne drive veiledning:
- Veiledning som begrep, praksis, fag- og forskningsfelt
- Kommunikasjonsferdigheter i veiledning og veiledningsmodeller
- Teori om kommunikasjon, relasjoner og læring i veiledning
- Videoobservasjon av veiledning
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Inngående kunnskap om veiledning som praksis- og fagfelt
- Inngående kjennskap til kommunikasjonsferdigheter i veiledning samt ulike veiledningsmodeller, og inngående kunnskap om enkelte veiledningsmodeller
- Inngående kunnskap om teoretiske perspektiver på kommunikasjon, relasjoner og læring i veiledning
Ferdigheter
Studenten kan:
- Anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og kunne gi velreflekterte begrunnelser for måten en kommuniserer på.
- Anvende enkelte veiledningsmodeller og kunne reflektere kritisk over modellenes styrker og svakheter.
- Reflektere over veiledningssamtaler i lys av teoretiske perspektiver på veiledning, med høy grad av selvstendighet.
Kompetanse
Studenten skal:
- være kompetent til å gjennomføre veiledningssamtaler med høy grad av selvstendighet.
- ha solid kompetanse til å forholde seg analytisk, kritisk og utviklingsrettet til veiledning og litteratur om veiledning.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisningen er samlingsbasert med tre undervisningssamtalinger á to dager.
Det arrangeres (i tillegg til øvrig undervisning) øvingsseminar på 4-5 timer som studentene gjennomfører uten lærer (Se omtale under «Arbeidskrav»).
Undervisningsformer er forelesninger, seminarer og studentaktive læringsformer.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.