Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
PED-3030 Barn og unge med læringsutfordringer - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
- Det verdimessige og juridiske grunnlaget for spesialpedagogisk arbeid og det offentlige mandatet, herunder begreper som taushetsplikt, medbestemmelse, foreldreansvar, samtykke, spesialundervisning og tilpasset opplæring.
- Institusjonell kontekst for spesialpedagogisk arbeid. Hva som karakteriserer spesialpedagogisk praksis i barnehage og skole. Spesialpedagogens etiske ansvar.
- Utviklings- og læringsteorier og relevante didaktiske modeller. Ulike kognitive lærevansker og konsekvenser for opplæringa.
- Testprofiler- hvordan tester er bygd opp, tolkning og mulig tiltaksutforming
- Forskning om spesialpedagogisk praksis; organisering, arbeidsmetoder og resultater. Herunder betydningen av praktisk-estetiske fag i spesialpedagogisk arbeid.
- Forholdet mellom spesialpedagogikk og allmenn tilpasset opplæring. Inkluderende læringsmiljø. Faktorer som påvirker læringsmiljø, motivasjon og selvoppfatning hos eleven.
- Evnerike barn og unge og deres særlige læringsutfordringer.
- Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
- Elev- og lærerrelasjoner.
Opptakskrav
For å være kvalifisert for opptak til emnet må du ha en av følgende grunnutdanninger:
- Bachelorgrad med fordypning i spesialpedagogikk
- Bachelorgrad i pedagogikk med minimum 60 studiepoeng i spesialpedagogikk
- Allmennlærer- / grunnskolelærerutdanning
- Praktisk og estetiske lærerutdanning
- Førskolelærer- / barnehagelærerutdanning
- Faglærerutdanning
- Bachelorgrad eller mastergrad med PPU
- Bachelor i barnevernspedagogikk
- Annen pedagogisk utdanning som tilsvarer utdanningene opplistet ovenfor
Søknadskode: 9371.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- forholdet mellom teorier knyttet til avvik og funksjonshemminger og deres implikasjoner på den spesialpedagogiske praksisen
- nye forståelsesformer som kan gi grunnlag for endret didaktisk teori og praksis
- metoder for kartlegging, planlegging av tiltak og gjennomføring av rådgivnings- og endringsprosesser (fokus på forståelse av testprofiler)
- forholdet mellom læringsprogram og elevenes forutsetninger
- forholdet mellom evnerike barn og unge og den spesialpedagogiske praksisen
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende sine kunnskaper til selvstendige og kritiske analyser og for å gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
- analysere opplæringspraksis og legge til rette for læring tilpasset barn og unges spesifikke behov, herunder alle barn og unge i opplæring.
- vise forståelse for hvordan et læringssyn kan komme til uttrykk i praksis
- planlegge, gjennomføre og vurdere differensiert og tilpasset opplæring for alle barn og unge innenfor rammen av en inkluderende opplæring.
Kompetanse
- Studenten kan innta en kritisk, analytisk tilnærming til institusjonenes og profesjonenes rolle i samfunnet.
- Studenten kan legge til rette for gode spesialpedagogiske tiltak ut fra en forståelse for barnet og den unges særskilte behov.
- Studenten har kompetanse på forskning om spesialpedagogisk praksis.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk.
Undervisning
Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Undervisning består av forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner.