Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2023

PED-3100 Lese- og skrivevansker - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne dersom det er ledige plasser etter opptak til masterprogrammet.

Innhold

Emnet tar for seg ulike årsaker til skriftspråkvansker, tidlige risikotegn, kartlegging og tiltak.

Opptakskrav

Studenter som ønsker opptak til emnet uten at de er tatt opp til masterprogrammet i spes.ped. eller logopedi må oppfylle faglige minstekrav til disse masterprogrammene.

Hva lærer du

Etter fullført og bestått eksamen skal studenten ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskaper:  

Forskningsbaserte kunnskaper om årsaksforhold, ulike risikofaktorer og beskyttende faktorer, samt kunnskaper om sekundærvansker som har betydning for de to hovedformene for leseforstyrrelser - nemlig dysleksi og leseforståelsessvikt.  

Ferdigheter: 

Kjennskap til ulike kartleggingsverktøy og kartlegging av dysleksi og leseforståelsessvikt, samt evaluering av disse. 

Generell kompetanse: 

Selvstendig yrkesutøvelse gjennom teori- og forskningsbasert spesialpedagogisk arbeid rettet mot barn, unge og voksne med lese- og skrivevansker, samt indirekte arbeid i form av råd og veiledning rettet mot foreldre og lærere og andre i utdanningssystemet. 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet består av varierte undervisningsformer: Forelesninger og seminargrupper med gjennomgang av forskningsartikler og casebaserte oppgaver.

Emnet er samlingsbasert, hvor det forventes at studentene er aktivt deltakende.