Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
PED-3201 Ledelse og endring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Obligatorisk emne master i utdanningsledelse.
Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
I emnet gis en innføring i feltet ledelse og endring i organisasjoner.
Faglig innhold:
- Internasjonale og nasjonale trender om ledelse og endring.
- Ledelse i- og av endringsprosesser.
- Ledelse og endring som sosialt samspill.
- Organisering og gjennomføring av utvikling-og endringsarbeid.
- Kartleggingsresultater og ulike evalueringsformer som grunnlag for endring.
Opptakskrav
Jf. Opptakskrav som gitt av master i utdanningsledelse.
Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå. Husk å legg emnekoden i kommentarfeltet på søknaden.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Kunnskap om internasjonale og nasjonale trender om ledelse og endring i utdanningssektoren.
- Kunnskap om teoretiske perspektiver på ledelse og endring.
- Kunnskap om mellommenneskelige- og organisatoriske læringsprosesser i- og av ledelse og endringsarbeid i utdanningssektoren.
- Kunnskap om hvordan kartleggingsresultater og evalueringsformer kan brukes til endring-og utviklingsarbeid i utdanningssektoren.
Ferdigheter
Studenten kan:
- Anvende kunnskap om ledelse og endringsarbeid i utdanningssektoren.
- Analysere faglige problemstillinger om ledelse og endring i skole og barnehage.
- Bruke kartleggingsresultater og evalueringsformer i konkrete endring-og utviklingsarbeid i utdanningssektoren.
- Finne fram til og gjøre bruk av relevant internasjonal og norsk litteratur på en kritisk måte.
Kompetanse
Studenten kan:
- Anvende og formidle teoretiske og praktiske kunnskaper i ledelse, planlegging, gjennomføring og evaluering av endringsarbeid.
- Gjøre bruk av sentrale begreper innenfor fagfeltet ledelse og endring i profesjonelle samtaler.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Studiet er et deltidsstudium. Antall samlinger er 2 og hver samling går over tre dager. Samlingene utgjør totalt ca. 36 timer.På samlingene presenteres teori fra ulike tema. Studentene vil også legge fram egne tekster for studentrespons og veiledning fra faglærere.