Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
PFF-2022 Naturfagdidaktikk 1A - 5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbehold studenter på lektorutdanning 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 5 stp
Innhold
Undervisningen i naturfagdidaktikk organiseres rundt disse hovedtemaene:
- Planlegging og tilrettelegging av undervisning og læring
- Naturfagenes egenart og det allmenndannende perspektivet
- Praktisk arbeid i naturfagene (ekskursjoner, laboratoriearbeid og andre elevaktive arbeidsmåter); formål og utbytte
- Elevenes bakgrunn (alternative forestillinger, læreforutsetninger, likestillingsperspektivet og kulturelt mangfold)
- Elevvurdering
Alle hovedtemaene blir gjennomgått i PFF-2022. I PFF-2023 utdypes teamene med eksempler fra programfagene biologi og kjemi.
Obligatorisk forkunnskapskrav
PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- fagets egenart (forskerspiren), plass i skolen og det allmenndannende perspektiv
- læreplanen i naturfag, læreplanen i naturfag samisk og læreplanene i programfagene
- forskjellige tilnærminger til begrepslæring i naturfag
- repertoar av praktiske aktiviteter og læringsutbyttet av disse
- alternative forestillinger i naturfag
- begrepene underveis- og sluttvurdering i naturfag
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og begrunne undervisning basert på de gjeldende læreplaner
- bruke et utvalg av varierte og relevante metoder i undervisningen
- implementere grunnleggende ferdigheter i naturfagundervisning
- rette prøver og gi faglige begrunnelser for karakterer
- utvikle forskjellige oppgavetyper (åpne og lukkede oppgaver, multiple choice)
- orientere seg i faglitteratur som utgangspunkt for utvikling av egen praksis
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Det legges opp til et bredt undervisningsrepertoar med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner (individuelt og i grupper), utprøving av ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og organiseringsformer; laboratoriearbeid, ekskursjoner og annet praktisk arbeid.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.