Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2023
PFF-2026 Matematikkdidaktikk - 5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbehold studenter på lektorutdanning 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 5 stp
Innhold
Matematikkens historie, matematikkens rolle i samfunnet, matematikk knyttet til samisk tradisjonskunnskap, matematikk som menneskelig aktivitet, vurdering i matematikk, hva er matematikk, matematikk i tverrfaglige prosjekter, læreplanen i matematikk- herunder også samisk læreplan og samisk læringsplakat, grunnleggende ferdigheter i matematikk i relasjon til hypotetisering, matematisk argumentasjon og generalisering, hvordan begreper og arbeidsmåter har endret seg gjennom historien, internasjonale undersøkelser i matematikk.
Obligatorisk forkunnskapskrav
PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- matematikk som menneskelig aktivitet, og matematikkens historie og rolle i samfunnet, deriblant hvordan begreper og arbeidsmåter har endret seg gjennom historien.
- matematikk som et mangfoldig menneskelig kulturuttrykk, herunder samisk tradisjonskunnskap.
- utfordringer ved vurdering i matematikk som skyldes at faget er sammensatt og består bl.a. både av tankeprosesser, begrepsforståelse og tekniske ferdigheter.
- sentrale matematiske praksiser som mønstergjenkjenning, og formulere og formalisere hypoteser og argumenter.
- læreplanens grunnleggende ferdigheter i matematikk
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende læreplanens overordnete formål med matematikkfaget i design og implementering av undervisning, herunder tilrettelegge for ulike matematiske arbeidsformer.
- gjenkjenne ulike aspekter ved matematikk i matematikkoppgaver og læreplanmål, og diskutere dette i lys av matematikkdidaktisk teori
- inkludere grunnleggende ferdigheter i egendesignete undervisningsopplegg, spesielt muntlige og digitale ferdigheter
- reflektere over utfordringer ved vurdering i matematikk i ungdomsskole og videregående skole på bakgrunn av pensumlitteratur og egne erfaringer fra praksis
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk eller et annet skandinavisk språk. Undervisning på engelsk kan forekomme.
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.