Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
PFF-2030 Samiskdidaktikk - 5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbehold studenter på lektorutdanning 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 5 stp
Innhold
I emnet blir det gitt en innføring i samiskdidaktikk som bygger på kunnskaper som studenten har tilegnet seg i disiplinfaget samisk. Emnet som tar sikte på å gjøre studenten kjent med skolefaget samisk med hovedvekt på følgende temaer:
- Samiskfagets egenart og læreplan
- Planlegging og tilrettelegging av undervisning og læring i samisk
- Bli kjent med med læreplaner for Samisk 1 og Samisk 2 8-13.
- Bruk av målspråket i undervisninga
- Vurdering
Obligatorisk forkunnskapskrav
PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Samiskfaget i historisk perspektiv, herunder kunnskap om hvordan samiskfaget har utviklet seg
- Samiskfagets legitimitet og posisjon i skolen i dag, læreplaner i faget og problemstillinger knyttet til dagens samiskundervisning
- Grunnleggende ferdigheter i samisk
- Bruk av målspråket samisk i undervisningssammenheng
- Utvikling av egenferdigheter i samisk
- Vurdering i samiskfaget
Ferdigheter
Studenten kan:
- Drøfte styringsdokumenter for samisk som skolefag
- Planlegge, gjennomføre og begrunne undervisning i Samisk 1 og 2
- Bruke relevante metoder for undervisning og læring i grunnleggende ferdigheter
- Anvende fagdidaktisk teori i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- Anvende målspråket i undervisningen
- Bruke forskriftene i styringsdokumentene i underveis- og sluttvurdering.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er nordsamisk. Eksamensspråk er nordsamisk.
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.