Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
SYS-2180 Praksisforberedelse 2 medisinsk sykepleie - 4 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Hva lærer du
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan anvende kommunikasjons, relasjons og veiledningskompetanse i øvingssituasjoner
- har samhandlingskompetanse som sikrer et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp i øvingssituasjoner
- kan anvende kartleggings, vurderings, dokumentasjons og kommunikasjonsverktøy i sykepleie til akutt, kritisk og kronisk syke. Her kan nevnes SKUV, ABCDE, TILT, ICNP, ISBAR, NEWS og VAR-Healthcare
- kan observere, identifisere, vurdere og iverksette relevante tiltak i ulike øvingssituasjoner relatert til akutt, kritisk og kronisk syke
- kan observere, identifisere og vurdere sub-akutte og akutte
situasjoner som kan innebære risiko for enkeltindivider og miljø
- kan gi livreddende førstehjelp knyttet til praksisrelevante situasjoner, inkludert utøve hjerte-lunge redning med hjertestarter (HHLR)
- kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan utøve faglig forsvarlig sykepleie basert på kulturforståelse etisk bevissthet, kritisk refleksjon og kunnskap om personsentrert sykepleie i treningssituasjoner relatert til akutt, kritisk og kronisk syke
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på nordsamisk.
Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes som undervisningsspråk.
Språket i undervisningsmateriell og aktuell faglitteratur er i hovedsak norsk, men andre skandinaviske språk eller engelsk benyttes også.
Eksamensspråket er nordsamisk, norsk eller andre skandinaviske språk.
Se for øvrig forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet, § 20.
Undervisning
I emnet vil det kunne bli anvendt selvstudium, forelesning, gruppearbeid med eller uten veiledning, simulering, casebasert læring, e-læringsressurser eller seminar. All undervisning i emnet er obligatorisk.
Simulering:I simuleringssituasjoner innøver studentene ferdigheter i ulike praksisnære scenarier ved hjelp av rollespill og/eller bruk av simuleringsdukker. Gruppene kan bestå av studenter fra egen utdanning og hvis mulig, tverrprofesjonelt sammensatte studentgrupper.