Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
TYS-1013 Tekst i kontekst - 10 stp
Ansvarlig enhet
Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Emnetype
Emnet inngår i årstudium i tysk og i tysk som fag 2 innenfor lektorutdanning trinn 8-13.
Innhold
Kontekst henviser her til det som er omstendigheten rundt tekster, for eksempel kulturelle, (litteratur)historiske, politiske og/eller biografiske aspekt. Vi leser et utvalg tekster sammen og går i dybden på de problemstillingene teksten adresserer ved å oppsøke og undersøke konteksten med et kritisk og analytisk blikk. Tekstutvalget kan bestå av litterære tekster og sakprosatekster. Du vil lære deg hvordan man finner kilder og hvordan man forholder seg kritisk til utvalget. Du velger så én tekst som du under veiledning og faglig oppfølging fordyper deg i ved hjelp av samme metode. Gjennom diskusjon, muntlige presentasjoner, gruppearbeid, skriveprosesser, innlevering av skriftlige arbeid osv. vil du samtidig trene opp dine tyske språkferdigheter, både muntlig og skriftlig. Du vil selvfølgelig også få gode kunnskaper om de temaene tekstene vi leser handler om.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - Enkeltemner (ikke realfag), lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått eksamen har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- god kunnskap om ulike typer tekster og deres sammenheng i den samfunnsmessige konteksten
- innsikt i hvordan stille ulike kritiske spørsmål til ulike typer tekster og finne kilder til økt forståelse av problemstillinger i teksten
- god kunnskap om utvalgte tema innenfor tysk samfunnsliv og kultur
Ferdigheter
Studenten kan:
- innhente informasjon og vurdere kilder på en kritisk måte
- studere ulike typer tekster i kontekst
- arbeide selvstendig med tekst og språklig sammenheng
- diskutere, skrive og fortelle om utvalgte tema innenfor tysk samfunnsliv og kultur
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk og tysk.
Undervisning
Seminar og gruppearbeid med muntlige og skriftlige øvelser, kollokviearbeid og veiledningstimer (gruppe og/eller individuelt). Undervisningen er lagt opp slik at den krever forarbeid, aktiv deltakelse og etterarbeid.
Kvalitetssikring: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.