Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
TYS-1111 Sted og kulturforståelse - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for språk og kultur
Emnetype
Emnet inngår i årstudium i tysk og lektor i språk og samfunnsfag for trinn 8-13 med tysk som fag 2. Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet tar for seg utvalgte områder i det tyskspråklige området i et historisk, kulturelt og multikulturelt perspektiv. Det kan være byer som Wien eller Berlin, en delstat eller et større område. Vi går i dybden, stiller spørsmål og åpner opp for refleksjon og diskusjon. Aktiv bruk av digitale aviser, tidsskrift og andre nettressurser til å innhente og kritisk vurdere informasjon om steder og tema vil være en sentral del av emnet. Gjennomgående har vi fokus på praktisk språkbruk, muntlig og skriftlig. I arbeidet med områdene og relevante tema, øver vi på å stille spørsmål, reflektere og diskutere på tysk. Vi ser også på grammatiske og pragmatiske likheter og forskjeller mellom tysk og andre språk (fortrinnsvis norsk).
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå (ikke realfag). Ordinære og nettbaserte emner
Anbefalt forkunnskapskrav: TYS-0100 Innføringskurs i tysk(10 stp.) eller tysk nivå I/II fra videregående skole eller godkjenning fra undervisere i TYS-1001.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om utvalgte geografiske områder innenfor tyskspråklig rom
- innsikt i aktuelle kulturelle, historiske og/ eller politiske prosesser i tilknytning til området
- oversikt over tyske medier og nettressurser
- innsikt i likheter og forskjeller mellom tysk og andre språk (fortrinnsvis norsk) med klare referanser til grammatikken
Ferdigheter
Studenten:
- kan lese tyskspråklige tidsskrift- og avisartikler om utvalgte emner
- kan reflektere over og diskutere regionale og kulturelle særtrekk
- har evne til å vurdere utsagn og begrep på en kritisk og reflektert måte
- kan gjenkjenne og forklare likheter og forskjeller mellom tysk og andre språk, fortrinnsvis norsk
Undervisnings- og eksamensspråk
Tysk.
Undervisning
Seminar og gruppearbeid med muntlige og skriftlige øvelser, kollokviearbeid og eventuelle veiledningstimer (grupper eller individuelt). Undervisningen er lagt opp slik at den krever forarbeid, aktiv deltakelser og etterarbeid.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.