Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2023

VID-6074 Utforsking, lek og læring i overgangen barnehage skole - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er et videreutdanningstilbud på bachelornivå. Emnet er det første av fire emner som til sammen utgjør Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM), 60 studiepoeng. Søkere må dokumentere en 3-årig førskole-/barnehagelærerutdanning og minst to års relevant undervisningserfaring på trinn 1-4 etter endt utdanning. Søkerne må være eller ha vært fast ansatt i en undervisningsstilling i skolen. Deltagerne må også gjennom studiet være i et ansettelsesforhold i grunnskolen som tillater at deltageren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse.

Søknadsfristen er 01. mars på http://udir.no/videreutdanning (for stipend og vikar-ordning). Søknadsfristen er ca. 15.mai på http://uit.no/evuweb for restplass-søkere. Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.


Innhold

Emnet kombinerer og bygger på læringstradisjoner fra barnehage og skole der lek og utforskende aktiviteter er sentrale læringsformer. Det er fokus på barns språkutvikling, både muntlig språk og skriftspråkutvikling, og på utvikling av barns matematiske ferdigheter og forståelse. Det faglige innholdet handler særlig om begynneropplæring i norsk og matematikk.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

 

Ferdigheter

Studenten:

Kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Studiet er samlingsbasert med tre samlinger á tre dager. Mellom samlingene vil det bli lagt til rette for nettbasert samarbeid og veiledning.

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Det blir lagt vekt på studentaktive undervisningsformer, og studentenes yrkespraksis skal brukes som en del av refleksjonsgrunnlaget i emnet. De skal blant annet prøve ut pedagogiske opplegg i egen skoleklasse og presentere og reflektere over erfaringer sammen med medstudenter. 

Studentene skal ha veiledet praksis, og veiledningen vil i hovedsak bli gjennomført av faglærer på emnet og foregå digitalt på og mellom samlingene. Studentene skal planlegge og gjennomføre undervisning og reflektere over denne sammen med medstudenter og faglærer. Veiledningen vil særlig knyttes til planlegging og utvikling av to undervisningsopplegg i egen skoleklasse og til evaluering av disse. Arbeidskravene på emnet er direkte knyttet til praksisgjennomføringen.