Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2023

VID-6110 Kunst og håndverk for lærere 1-7 eller 5-10 - Håndverksferdigheter og kunst- og designprosesser - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som tar 30 studiepoeng Kunst og håndverk 1 - 10.

Opptakskrav:

Utgifter i emnet: Materialer og redskapsutgifter må påberegnes og dekkes av deltaker eller skoleeier.

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.


Innhold

Innholdet i emnet knyttes nært opp til kjerneelementene håndverksferdigheter og kunst- og designprosesser i grunnskolens læreplan for kunst og håndverk (LK20)

Kjerneelementene vil være utgangspunkt både for arbeid med læreplanens tverrfaglige temaer, de grunnleggende ferdighetene, fagteori, fagdidaktikk og for de praktiske oppgavene.

Hovedvekten i studiet er studentenes eget skapende og utforskende arbeid knyttet til ulike temaer, teknikker, materialer, redskaper og visuelle virkemidler. Egne erfaringer og ferdigheter er en absolutt forutsetning for å kunne tilrettelegge og tilpasse undervisning på ulike nivå i grunnskolen

De praktiske oppgavene vil i hovedsak forutsette arbeid i verksteder for tre og eller metall samt et av de plastiske materialene.

Fagdidaktikk og teori knyttet til grunnskolens læreplan, innhold og arbeidsmåter inngår i studiet.

Sikkerhetsopplæring

Det vil bli gitt opplæring i HMS med spesielt fokus på sikker bruk av relevante større maskiner for trebearbeiding samt miljøvennlige glasurer.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskaper om

Ferdigheter

Studenten kan:

 

Kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

I undervisningen benyttes det ulike og varierte undervisnings- og arbeidsformer som vil omfatte:

I kunst og håndverk har individuelt skapende arbeid i ulike teknikker og materialer en stor plass. Utvikling av praktiske ferdigheter og estetisk bevissthet er avhengig av å gjøre egne erfaringer.

Studiet forutsetter en stor grad av selvstendig praktisk arbeid med tilgang til ulike relevante maskiner, verktøy og utstyr innenfor harde og plastiske materialer som tre, metall eller leire mellom samlingene.

Presentasjoner og utstillinger med dokumentasjoner av prosess fra idé til ferdig produkt vil stå sentralt.

Egne framlegg blant annet i kollokviegrupper på nettmøter vil vektlegges. Studentene skal delta aktivt i diskusjoner i kollokviegruppene.

Opplegget vil bli tilpasset studentenes behov og hvilket trinn de arbeider på i skolen. Ved oppstart vil det være mulig å velge tilholdssted 1.- 7 eller 5.- 10. Både pensum, tema, undervisnings- og praksisoppgaver vil bli knyttet til dette aktuelle valget. Dette omfatter også sammensetning i studie-/kollokviegruppene

Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminarundervisning.