Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
VID-6114 Mat og helse 1. – 10. - del 1 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Videreutdanning for lærere. Kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Sentralt i emnet inngår folkehelse og livsmestring med fokus på helsefremmende og forebyggende arbeid med mat og måltider. Fagdidaktikk er gjennomgående i hele emnet.
- Innføring i grunnleggende ernæring og et helsefremmende kosthold i et folkehelseperspektiv
- Mat og måltidets betydning for utjevning av sosial ulikhet i kosthold og helse
- Kunnskap om sammenhengen mellom barn og unges kosthold og helse
- Fagdidaktisk kompetanse
- Kritisk kunne vurdere undervisning og forsknings- og utviklingsarbeid i faget
Hva lærer du
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om fagets historie og sentrale styringsdokumenter for faget
- Kunnskap om matvarer og næringsinnhold og de ulike matvaregruppene, bearbeiding av mat og kjøkkenhygiene
- kunnskap om hva som kan fremme matdannelse, helsefremmende og bærekraftig og etisk matforbruk
- kunnskap om hvordan didaktiske modeller kan anvendes i planlegging, gjennomføring og vurdering av elevenes læringsarbeid i faget
- kunnskap om hvordan ny viten omdannes til nasjonale kostanbefalinger
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke fagbegreper og anvende forskningsbasert kunnskap og kritisk vurdere kostholdsinformasjon og undervisningsmateriell
- praktisere faget i tråd med læreplanens intensjoner og innhold og produsere trygg mat i tråd med nasjonale kostanbefalinger
- bruke relevante digitale verktøy og medier i undervisningen
- anvende ulike matlagingsmetoder til å lage trygg mat med fokus på helse, kulturelt mangfold og bærekraftig forbruk
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og didaktisk refleksjon didaktisk praktisk arbeid
Kompetanse
Studenten kan:
- se faget gjennom et tids- og samfunnsaktuelt perspektiv og forstå hvordan faget kan bidra til utjevning av sosial ulikhet i helse
- ta ansvar for lokalt læreplanarbeid og bidra til nytenkning og utvikling av faget
- oppdatere seg faglig og reflektere over egen undervisningspraksis i faget
- utøve og utvikle profesjonalitet som underviser i faget og ha innsikt i relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Det legges opp til 3 samlinger på 2,5 dager. To fysiske samlinger og en digital samling.
- Studentdreven undervisning både digitalt og ved fysiske samlinger
- Studentaktive læringsformer
- PBL-metoden - problembasert læring
- Forelesninger, både digitalt og ved fysiske samlinger
- Digitale seminarer og seminarer på fysiske samlinger
- Digital veiledning
- Studentbasert undervisning
- Didaktisk praktisk-metodisk matfaglig arbeid