Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2023
FRI-2260 Lederrollen i friluftsliv og naturguiding - 10 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet er forbeholdt studenter på 3. året ved bachelorprogrammet i arktisk friluftsliv og naturguiding ved UiT.
Anbefalte forkunnskaper:Snø og skredkunnskap på nivå med videregående skredkurs i skredstigen til Norsk Fjellsportforum.
Innhold
Emnet tar for seg lederrollen i friluftsliv og naturguiding. Emnet er utviklet for å gi en avslutning på det gjennomgående fagområdet lederrollen i natur i vårt treårige Bachelorprogram. På første året blir dette satt inn i en friluftsliv - og veilederkontekst. På andreåret blir lederrollen knyttet til det naturbaserte reiselivet og naturguiding. Studentene har gjennom de to første studieårene og tilknyttet praksis vært gjennom en utviklingsprosess knyttet til lederrollen i natur. Dette emnet bygger videre på denne utviklingsprosessen, både gjennom teoretiske tilnærminger til lederrollen i natur og gjennom utfordrende ferder i variert natur. Emnet inneholder ferder der studentene blir eksponert for lederrollen i natur. Her møter de situasjoner og erfaringer som danner grunnlag for diskusjoner og veiledning med faglærer og medstudenter. Emnet oppsummerer og styrker studentenes faglige og personlige utviklingsprosess knyttet til lederrollen i friluftsliv og naturguiding. Emnet er en avslutning på studentenes utviklingsprosess gjennom utdanningen, og en forberedelse på deres fremtidige utøvelse av og utvikling i profesjonsrollen i friluftsliv og naturguiding
Hva lærer du
Kunnskaper
- Har kunnskap om friluftslivets egenart og verdiorientering knyttet til lederrollen i natur.
- Har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, metoder og HMS knyttet til lederrollen i friluftsliv og naturguiding
- Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor ledelse og beslutningstaking knyttet til lederrollen i friluftsliv og naturguiding
- Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sikkerhetsarbeid, usikkerhet og uforutsette situasjoner knyttet til lederrollen i friluftsliv og naturguiding
- Kan oppdatere sin kunnskap innenfor metoder og HMS relevant for lederrollen i friluftsliv og naturguiding
- Kunnskap om ulike tilnærminger til ledelse av grupper i natur
- Kunnskap om ulike tilnærminger til beslutningstaking ved ledelse av grupper i natur
- Redegjøre for ulike profesjonsroller i friluftsliv og naturguiding.
Ferdigheter
- Anvende faglig relevante metodesett og uttrykksformer for å ta beslutninger og lede grupper i natur.
- Kan reflektere over egen faglig utøvelse av lederrollen i friluftsliv og naturguiding.
- Gi og motta veiledning under utøvelse av lederrollen og justere denne under veiledning av medstudenter og faglærer.
- Anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid til å planlegge, gjennomføre og lede grupper, samt planlegge og ivareta HMS for grupper i friluftsliv og naturguiding.
Generell kompetanse
- Delta i diskusjoner om, og videreutvikle en felles yrkesetisk og verdiorientert profesjonsstandard, knyttet til lederrollen friluftsliv og naturguiding.
- Kan planlegge, gjennomføre og kritisk evaluere egen og andres læring gjennom seminarer og ferder i natur i tråd med en yrkesetisk og verdiorientert profesjonsstandard.
- Kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til usikkerhet og håndtering av uforutsette situasjoner til å planlegge og kritisk vurdere HMS for grupper i friluftsliv og naturguiding.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk/skandinavisk. Noe av undervisningen kan foregå på engelsk.
Undervisning
Undervisningen og læringsaktivitetene i emnet gjennomføres i form av praktisk øving på lederrollen i gruppe på flere-dagers ferder i variert arktisk natur. På ferdene jobber studentene i grupper i varierende størrelse. Ferdene planlegges og forberedes med mål om å oppnå gode læringssituasjoner knyttet til lederrollen og beslutningstaking i natur. Faglærere og medstudenter vil delta aktivt i veiledning og evaluering av studentene på ferdene. I tilknytning til ferdene gjennomføres forelesninger, seminarer, plenumsdiskusjoner, gruppearbeid, oppgaver, studentfremlegg, digital læring og veiledning. Emnet avsluttes med et seminar der studenten skal presentere en oppsummering av deres læring i emnet, deres utvikling knyttet til lederrollen og perspektiver på profesjonsrollen.
Dato for eksamen
Hjemmeeksamen utlevering 30.05.2023 innlevering 01.06.2023
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.