Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2023

HEL-3145 Fag, kunnskap og samhandling - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne. Emnet inngår i master i helsefaglig utviklingsarbeid. Emnet kan inngå som delemne i enkelte masterutdanninger.

Innhold

Emnet retter oppmerksomheten mot kunnskapsformer og kunnskapsdannelse i helsefaglig praksis, utviklingsarbeid og forskning. I emnet drøftes helsefagenes tradisjon og egenart i en helsetjeneste i endring. Endringer stiller nye krav til kompetanse og faglighet. Flerfaglighet, tverrfaglighet og samhandling vektlegges. Muligheter og utfordringer relateres til globale trender og nasjonale og lokale forhold. Begrepene evidens, kunnskapstranslasjon og nyskaping belyses og drøftes.

Søknadsfrist

1.desember

Opptakskrav

Fullført bachelor eller tilsvarende i helsefaglig utdanning, samfunnsvitenskap eller realfag og teknologi. Søknadskode 9371 (enkeltemner på masternivå).

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Ferdigheter:

Generell kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

Emnet består av forberedende selvstudier og en toukers samling.

Undervisningen vil være en kombinasjon av forelesninger (hvorav enkelte foregår i «omvendt klasserom»), seminarer og diskusjoner i plenum og i mindre grupper.

Gjennom emnet utarbeides en tekst hvor tentativ tematikk for mastergradsoppgaven knyttes til sentrale begreper og perspektiver som er introdusert i emnet. Teksten vil være en del av en prosjektmappe som studentene jobber videre med gjennom hele studieforløpet, og som kan munne ut i prosjektskisse til masteroppgaven.

Det er obligatorisk oppmøte på all timeplanfestet aktivitet. Studenter med fravær har ikke krav på særskilt tilrettelagt opplegg. De må selv ta ansvar for å tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse tilhørende emnet. Studenten kan bli bedt om å dokumentere at han/hun har tilegnet seg nødvendig læring gjennom skriftlig tekst eller muntlig fremlegg/dialog med lærere i etterkant av fravær. Fravær ut over 20 % kan føre til tap av eksamensrett og endret studieprogresjon.


Dato for eksamen

Hjemmeeksamen innlevering 17.02.2023

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.