Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2023
HEL-3164 Samarbeidsorienterte helsefremmende tilnærminger i psykisk helsearbeid - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet utdyper kunnskap om hva som inngår i helsefremmende og samarbeidsorienterte tilnærminger i psykisk helsearbeid både for mennesker som har psykiske plager/lidelser, deres nærstående og fagutøvere.
Emnet vektlegger hvordan bedring ved psykiske helseproblemer/lidelser er en personlig og sosial prosess, og hvordan samfunnsforhold, utdanning, arbeid, levekår, tilhørighet og sosiale prosesser som familie, venner og lokalmiljø har betydning i bedringsprosessen og utvikling av identitet og tilhørighet. Emnet fokuserer også på oppgaver og ansvar i rollen som fagutøver i planlegging, organisering, utførelse og evaluering av praksis.
Emnet gir avansert kunnskap om samarbeidsorienterte helsefremmende tilnærminger i psykisk helsearbeid og er grunnleggende for emnekursene: Relasjon, samhandling og nettverk i psykisk helsearbeid (Hel-3165) og Yrkesutøvelse i psykisk helsearbeid (HEL-3037).
Søknadsfrist
Hva lærer du
Etter fullført emne skal studentene ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper:
- har avansert kunnskap om teori, forskning og erfaring om hva som fremmer god psykisk helse.
- har avansert kunnskap om og hva helsefremmende og samarbeidsorienterte tilnærminger innebærer for fagutøver, bruker og deres pårørende.
- har inngående kunnskap om egen rolle som fagperson og kan kritisk reflektere over egen profesjonelle og personlige utvikling.
- har inngående kunnskap om betydningen av samhandling og tverrfaglig samarbeid.
- har avansert kunnskap om hvordan man planlegger, organiserer og utfører helsefremmende og samarbeidsorienterte tiltak.
- har inngående kunnskap om dokumentasjon og evaluering av samarbeidsorienterte tiltak.
Ferdigheter:
- kan anvende sine kunnskaper om helsefremming og livskvalitet og samarbeidsorienterte tilnærminger på en fleksibel og inkluderende måte i samhandling med brukere, pårørende og andre yrkesutøvere.
- kan være kritisk reflekterende til faglige og etiske problemstillinger, analyser og konklusjoner og kommunisere med andre helsearbeidere om bedringsprosesser og samarbeidstiltak.
- kan bidra til å styrke og fremme personens/brukerens posisjon, rettigheter og tilhørighet.
- kan evaluere helsefremmende samarbeidsorienterte tiltak for å sikre høy kvalitet i tjenestetilbudet.
- kan reflektere over og arbeide med brukere, pasienter og pårørendes rettigheter og tilhørighet.
Generell kompetanse:
- kan anvende sine kunnskaper om helsefremmende og samarbeidsorientert tilnærming og ferdigheter til å arbeide på en inkluderende, reflektert og anerkjennende måte overfor brukere, pasienter, pårørende og andre yrkesutøvere.
- kan analysere og kommunisere faglige etiske problemstillinger med brukere, pårørende, andre yrkesutøvere, og til allmennheten.
- kan bidra med nytenkning om helsefremmende samarbeidsorientert tilnærming i eget praksisfelt og kan bidra til planlegging og igangsetting av tjenesteutvikling.
- kan anvende kunnskaper, teori og vitenskapelige metoder knyttet til evaluering av tiltak på fagområdet og bidra til kontinuerlig forbedringsarbeid.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.