Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2023
IDR-2350 Trenerrollen i et treningsperspektiv - 10 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter med studierett på bachelor idrettsvitenskap, og kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet skal gi studentene en videreføring i tema treningslære og treningsplanlegging i prestasjonsidrett. Emnet belyser hvordan man kan ta i bruk ulike treningsmetoder og treningsprinsipper for å påvirke fysiologiske faktorer som kan føre til forbedret prestasjon. Emnet vil også belyse modeller for periodisering i individuelle idretter og lagidretter.
Følgende tema er sentrale:
- Treningsfysiologi
- Treningslære i spesifikke idretter
- Treningsplanlegging og treningsprinssipper i prestasjonsidrett
- Analyseteknologi
Opptakskrav
Studentene som tar dette emnet må ha gjennomført og bestått IDR-1311/ IDR-1222/IDR-1522 Trenings- og bevegelseslære med basistrening eller tilsvarende.
Hva lærer du
Kunnskap
- Diskutere fysiologiske faktorer som er bestemmende for kroppens fysiske yteevne og betydningen av disse for prestasjonen i ulike idretter
- Diskutere hvordan ulike treningsformer påvirker kroppens fysiologiske systemer og hvordan fysiologiske tilpasninger som følge av trening påvirker prestasjon
- Finne fram til relevant forsknings- og utviklingsarbeid innenfor trening og prestasjonsutvikling i idrett
Ferdigheter
- Kunne kartlegge, planlegge, anvende og evaluere trening for ulike målgrupper
- Kunne anvende relevant teknologi for å optimalisere treningshverdagen
- Kunne kritisk vurdere og henvise korrekt til relevant faglitteratur
Generell kompetanse
- Kunne diskutere hvordan ulike former for trening påvirker kroppens fysiologiske systemer og hvordan ulike treningstilpasninger kan føre til økt prestasjon
- Diskutere og vise forståelse for treningsplanlegging, treningsprinsipper og veiledning innenfor ulike idretter
- Kritisk diskutere hvordan forskning kan gi forbedret forståelse for riktig trening og prestasjonsutvikling i idrett
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk. Noe av undervisningen kan foregå på engelsk.
Undervisning
Emnet vil bli holdt i seminarform i med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning og fremlegg av studentoppgaver. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.