Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2023
IDR-3922 Læring, opplevelse og natur - 10 stp
Ansvarlig enhet
Idrettshøgskolen
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne av søkere som oppfyller opptakskrav til master i Idrettsvitenskap.
Innhold
- Forskning i læring, opplevelse og natur
- Danning og aktuelle læringsteorier
- Opplevelse som fenomener og som didaktisk begrep
- Naturfilosofi
- Natur som læringsarena: læring om, i og gjennom natur
Søknadsfrist
1. desember
Opptakskrav
Opptakskrav: Bachelorgrad eller tilsvarende med minimum 90 studiepoeng idrett, friluftsliv eller kroppsøving kvalifiserer til opptak. Studenter med 60 studiepoeng kroppsøving som i tillegg har 30 studiepoeng innen idrett, friluftsliv eller kroppsøving kan også søke opptak til emnet.
For opptak til emner på master i idrettsvitenskap kreves det at gjennomsnittskarakter i bachelorgraden må være C .
Søkerkode 9371.
Hva lærer du
Kunnskap
- Viten om aktuelle læringsteorier og ulike dimensjoner av læring.
- Beskrive ulike natursyn og naturforståelse
- Redegjøre for friluftslivets betydning for læring og utvikling
- Redegjøre for sammenheng mellom læring og opplevelse
- Redegjøre for anvendelse av naturen som lærings, utviklings- og dannelsesarena
- Redegjøre for forståelse av "naturen som kulturens hjem"
Ferdighet
- Analysere og vurdere kritisk tekster om læring og dannelse.
- Analysere og vurdere kritisk opplevelsesbegrep og tekster om opplevelse som moderne samfunnsfenomen.
- Analysere og kritisk vurdere tekster om natursyn, naturforståelse og naturfilosofi.
- Vurdere ulike former for dimensjoner av opplevelse
- Drøfte opplevelses mulige betydning for læring og dannelse
Generell kompetanse
- Knytte læring, opplevelse og natur til dannelsesprosessen.
- Reflektere over og kritisk diskutere ulike naturforståelser
- Reflektere over og kritisk diskutere livsstil og i (ut)danningssammenheng
- Reflektere over og kritisk diskutere «det moderne opplevelses-samfunn».
- Føre en kritisk diskusjon om naturen som lærings og dannelsesarena
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk. Noe undervisning kan skje på engelsk. En del av pensumlitteraturen vil foreligge på engelsk.
Undervisning
Undervisningen vil hovedsakelig foregå som forelesning og seminararbeid. Det forutsettes egenarbeid for å lese, analysere og framlegge relevante tekster og artikler. IKT brukes ved arbeid og diskusjoner mellom samlingene. Det forventes at studentene jobber om lag 250 timer med læringsoppgavene innen dette emnet for å oppnå læringsutbyttet.
Dato for eksamen
Hjemmeeksamen innlevering 22.05.2023
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.