Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2023
LER-1070 Læreren som kunnskapsarbeider - 5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er et obligatorisk emne i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn.
Studiepoengreduksjon
LER-1060 FoU-tema fellesemne - Læreren som kunnskapsarbeider 5 stp
Innhold
Emnet skal gi studentene kompetanse om læreren som kunnskapsarbeider i praksis. Studentene skal både beskrive og vurdere læringsledelse og skolefaglig ekspertise. I tillegg skal emnet gi øvelse i å lese og skrive akademiske tekster om læreryrket. De skal kunne gjengi hovedinnholdet i tekstene, og gi en vurdering av argumentasjonen. Arbeidet i praksisgruppen blir en læringsarena for å øve seg i faglig argumentasjon og deltakelse i et fagfellesskap.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- fokusert observasjon og om kvalitativt forskningsintervju på et begynnernivå
- relevante forsknings- og profesjonsetiske retningslinjer
Ferdigheter
Studenten kan:
- observere, dokumentere og formulere seg om læreres kompetanse med tydelig skille mellom beskrivelse og vurdering
- utforme åpne spørsmål som kan bidra til dialog argumentere, muntlig og skriftlig, med utgangspunkt i akademiske tekster
Kompetanse:
- være deltaker i en kunnskapsbasert samtale om lærerprofesjonalitet
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere et lite FoU-prosjekt som ledd i undersøkende læring
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
De viktigste arbeidsformene i emnet er arbeid i gruppe med fagtekster, deltakelse i seminarundervisning, observasjon av praksislærer innenfor egne studiefag og profesjonsintervju, samt skriveseminar med vekt på akademisk skriving på et grunnleggende nivå. Emnet forutsetter også selvstudium av fagtekster om læreryrket med vekt på læringsledelse og skolefaglig ekspertise, samt metodelitteratur.Antall undervisningstimer utgjør om lag 25 timer, inkludert seminar.Undervisning i emnet foregår i hovedsak i PEL og studentenes undervisningsfag. Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Dato for eksamen
Muntlig eksamen 13.06.2023
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.