Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2023
PED-1005 Pedagogisk filosofi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
Studenten har:
- Forståelse av noen samtidige og historiske pedagogisk-filosofiske teorier
- Kunnskap om sentrale pedagogisk-filosofiske perspektiv og arbeidsmåter
- Kunnskap om pedagogikkens grunnleggende begreper
Ferdigheter
Studenten kan:
- Vurdere egne og andres begrunnelser og argumentasjon
- Diskutere pedagogisk-filosofiske problemstillinger
- Planlegge, gjennomføre og vurdere muntlige fremlegg med oppgitt problemstilling
- Utforme en akademisk tekst ut fra oppgitt problemstilling
Kompetanse
Studenten kan:
- Reflektere over pedagogiske grunnbegrep, og belyse hvilken rolle ulike kontekster spiller i denne sammenhengen
- Analysere konkrete problemer i pedagogisk praksis i lys av generelle pedagogisk-filosofiske problemstillinger og teorier
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet gis i vårsemesteret.
Ukentlige forelesninger, selvstudium og seminarundervisning. Seminarene baseres på aktiv studentdeltakelse og studentene skal ha forberedte innlegg. Fremleggene gjennomføres som en øvelse i argumentasjon. Vurdering av begrunnelser spiller en vesentlig rolle, og man får og gir tilbakemelding på fremstillingsform. Se punktet om obligatoriske arbeidskrav.
Emnet evalueres minimum én gang pr. programperiode i henhold til kvalitetssikringssystemet.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.