Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2023
PED-2000 Innføring i metode og bacheloroppgave i pedagogikk og spesialpedagogikk - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet består av innføring i metode og bacheloroppgave.
Formålet med emnet er at studenten skal forstå, vurdere og anvende metode i egen fordypningsoppgave.
Innholdet i metodedelen er ulike forskningsmetodiske tilnærminger som anvendes i pedagogikk og spesialpedagogikk og det vitenskapsteoretiske grunnlaget de bygger på.
I emnet gis en grunnleggende innføring i vitenskapsteori, kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, data-analyser/øvinger med relevant dataverktøy, statistikk og forskningsdesign. Emnet tar for seg planlegging og gjennomføring av ulike former for undersøkelser, analyse av innsamlede og foreliggende data, samt presentasjon og rapportering av resultater ved kvalitative og kvantitative undersøkelser. I tilknytning til bacheloroppgaven gis det en innføring i teoretisk arbeid og vitenskapelig tenkemåte. Studenten tilegner seg skriftlige og muntlige ferdigheter til faglig dialog med forskningsfellesskapet. De skal settes i stand til å foreta kritiske avveininger, analysere, framstille og drøfte teori om aktuelle pedagogiske og spesialpedagogiske spørsmål. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven, skal studenten fordype seg i et selvvalgt område i pedagogikk eller spesialpedagogikk.
I tilknytning til bacheloroppgaven inngår selvvalgt pensum på om lag 500 sider som ikke er brukt som pensum i tidligere emner på studiet.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner og deres føringer på forskningsmetodikk.
- kunnskaper om forskningsdesign og forskningsmetoder.
- kunnskap om planlegging og gjennomføring av kvalitative og kvantitative studier, med vitenskapsteoretisk begrunnelse.
- kunnskap om bruk av statistiske metoder og analyse av kvantitative data.
- kunnskap om valgt fordypningsområde i bacheloroppgaven.
Ferdigheter
Studenten kan:
- formulere og begrunne en faglig problemstilling og valg av metode.
- orientere seg i forskningslitteratur og foreta begrunnende valg av bruk av forskningslitteratur.
- planlegge og gjennomføre elementære kvalitative og kvantitative studier.
- tolke, analysere og vurdere innhold og metode i forsking. Studenten skal kjenne til relevante analyseverktøy.
- mestre formelle og faglige krav til et vitenskapelig arbeid.
- utvikle skisse til eget prosjekt.
Kompetanse
Studenten kan:
- kan formulere og besvare en faglig problemstilling på en selvstendig måte.
- delta i faglig drøfting og kommunisere om faglige spørsmål.
- gjøre rede for og forholde seg til forskningsetiske retningslinjer.
- kan oppdatere seg innen eget fagområde.
- skrive en vitenskapelig fagtekst.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Det gis undervisning i 10 timer i kvantitativ metode, 10 timer i kvalitativ metode, 10 timer øvinger og 6 timer i forskningsdesign og vitenskapsteori.
I tilknytning til bacheloroppgaven arrangeres det tre seminarer hvor studentene arbeider både i tema- og responsgrupper. Det gjennomføres et kurs i akademisk skriving i forbindelse med utformingen av oppgaven.
Veiledningen på bacheloroppgaven gis i gruppe og individuelt med til sammen 5 timer. 3 av timene gis som individuell veiledning.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.