Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2023
PED-3054 Vitenskapsteori og forskningsmetode - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskap:
Studenten skal ha:
- Inngående kunnskap om hovedretningene innenfor utdanningsforskningens vitenskapsteori.
- Avansert kunnskap om ulike kvalitative forskningstradisjoner, forskningsdesign og metoder i pedagogisk forskning.
- Avansert kunnskap om bruk av kvantitative metoder; kvantitative metoders teoretiske fundament, elementære statistiske prosedyrer, samt hvordan kvantitative metoder anvendes i praktisk pedagogisk forskning.
- Oversikt over likheter og forskjeller mellom ulike former for kunnskap.
- Inngående forståelse for forskningsetiske problemstillinger.
- Kunnskap om prosedyrer for ivaretakelse av personvern.
- Kunnskap om hvordan å anvende utdanningsfaglig relevant kunnskap på nye områder.
Ferdigheter:
Studenten skal:
- Kunne identifisere vitenskapsteoretiske premisser i foreliggende forskningsarbeider.
- Kunne formulere problemstillinger for å utvikle pedagogiske forskningsprosjekter.
- Kunne anvende og vurdere pedagogisk forskningslitteratur i utvikling av et forskningsprosjekt.
- Kjenne til praktiske framgangsmåter for å gjennomføre kvantitative og kvalitative studier i utdanningsforskning.
- Kunne anvende ulike metoder for innhenting av kvantitative og produksjon av kvalitative data.
- Kunne anvende ulike tilnærminger for analyse av kvantitative og kvalitative data.
- Ha tilegnet seg ferdigheter i statistikk; kunne anvende sentrale begreper, vanlige deskriptive mål, generalisering av resultater, prinsipper for statistiske tester.
Kompetanse:
Studenten:
- Kan vurdere forskningsprosesser og publikasjoner på en faglig reflektert måte.
- Kan reflektere over vitenskapsteoretiske premisser i forskning.
- Kan analysere og reflektere over relevante etiske problemstillinger på alle stadier i forskningsprosessen.
- Kan utvikle et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
- Kan gjennom prosjektskissen formidle sitt selvstendige utdanningsfaglige arbeid og vise beherskelse av fagets uttrykksformer.
- Kan bidra til nytenking og innovasjon i planlegging av forsknings- og utviklingsprosjekter.
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet organiseres samlingsbasert over ett semester. Det totale undervisningsomfanget er på rundt 120 timer, fordelt på forelesninger og seminarer med praktiske øvelser
Forkurs
For de studentene som må gjennomføre forkurs i statistikk vil undervisningsomfang være på om lag 15 timer fordelt på forelesning og seminar/studentarbeid. Studentene skal etter gjennomført forkurs forstå hva statistikkfaget kan hjelpe oss med og ha kunnskap og ferdigheter knyttet til grunnleggende deskriptiv statistikk som gjennomsnitt, empirisk standardavvik, median og kvantiler. De skal lære hvordan en kan sammenligne resultater fra to grupper, kjenne til og kunne ta i bruk begreper som populasjon og utvalg, konfidensintervall, statistisk signifikans og normalfordeling og kjenne til noen tester som brukes i statistisk analyse. På slutten av forkurset vil studentene gjennomføre en test som vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.