| Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2023
SSO-2162 Bacheloroppgave, vitenskapsteori og forskningsmetode - 20 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for barnevern og sosialt arbeid
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i sosialt arbeid. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Det gis en innføring i vitenskapsteori og ulike metodiske tilnærminger som anvendes i samfunnsvitenskapene. Ulike kvantitative og kvalitative metoder introduseres. Studentene skal, ved å arbeide med en større skriftlig oppgave, utvikle evnen til å sette faglige relevante problemstillinger inn i et teoretisk perspektiv og vise analytisk kompetanse og kritisk refleksjon ut fra empiri.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske posisjoner
- har kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige metodetilnærminger, både kvalitative og kvantitative
- har kunnskaper om forskningsetiske prinsipper og retningslinjer
- har kunnskap om kritisk blikk på kunnskapsproduksjonen
- kjenner til samfunnsvitenskapelig metode og dens muligheter og begrensninger
Ferdigheter:
Studenten kan
- tilegne seg ny kunnskap og foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis. Videre skal kandidaten også kunne dokumentere og formidle sin faglige kunnskap.
- anvende en egnet metodisk tilnærming for å besvare en samfunnsvitenskapelig problemstilling
- vise analytisk kompetanse og kritisk refleksjon
- vurdere og velge ut relevant faglitteratur og utøve kildekritikk
- lese forskningsrapporter kritisk og nyttiggjøre seg forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
- vurdere vitenskapelig kunnskap og politiske rammebetingelser i en praktisk sammenheng
- planlegge og gjennomføre en selvstendig fordypningsoppgave
Generell kompetanse:
Studenten
- forstår grunnleggende prinsipper ved kunnskapsproduksjon
- forstår grunnleggende prinsipper i kvalitativ og kvantitativ metode, og hvordan de kan anvendes for å utvikle kunnskap
- har kritisk holdning til kunnskap i yrkesutøvelsen
- forstår sammenhengen mellom teori og empiri og forstå forskjellen på disse
- kan lese forskningsrapporter kritisk og nyttiggjøre seg forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
- obligatorisk ferdighetstrening
- obligatorisk profesjonsseminar
- forelesninger
- selvstudier
- ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
- refleksjon
Dato for eksamen
Oppgave innlevering 16.05.2023
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.