Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2023
VID-6063 Naturfag 1 for 5-10 trinn, del 2 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Videreutdanning på lavere nivå rettet mot lærere i grunnskolen.
Dette er det andre av to emner som samlet utgjør studiet Naturfag 1 for 5-10 trinn.
Emnet kan ikke tas som enkeltemne
Innhold
Søknadsfrist
Søknadsfrist 01.03. på http://udir.no/videreutdanning (Gir stipend-/vikarmidler)
Søknadsfrist/registreringsfrist ca. 15.05. på http://uit.no/evuweb (Restplasser)
Se http://uit.no/ilp/evu for mer informasjon
Opptakskrav
Søkere må dokumentere:
- Fullført lærerutdanning som kvalifiserer til arbeid i grunnskolens 5-10 trinn. Evt. fullført praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
Deltagerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5.-10. trinn, som tillater at deltageren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sine arbeidskrav.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om vurdering av elevenes læringsutbytte.
- kunnskap om hverdagsforestillinger i naturfag.
- kunnskap om utvalgte teknologiløsninger knyttet til naturfagundervisning.
- kunnskap om regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved praktisk undervisning i naturfag
- grunnleggende kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjennskap til noen kjemiske reaksjoner.
- grunnleggende kunnskap om oppbygning og navnsetting i organisk kjemi
- kunnskap om solsystemet.
- kunnskap om elektrisitet og magnetisme knyttet til nordlys.
- grunnleggende kunnskap om bølger og stråling.
- grunnleggende kunnskap om celler, organer og menneskekroppens oppbygning.
- kunnskap om kroppens indre og ytre forsvar mot sykdommer, vaksiner og forebygging av sykdom.
- kunnskap om seksualitet og menneskekroppens utvikling fra befruktning til voksen.
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjennomføre naturfagundervisning i henhold til gjeldende HMS-forskrifter.
- anvende strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger.
- bruke vurdering og ny teknologi for å fremme elevenes læring.
- integrere de grunnleggende ferdighetene i naturfagundervisningen.
Kompetanse
Studenten skal:
- kunne ta begrunnede valg for å skape gode læringssituasjoner for elevene blant annet gjennom opplevelser og aktiviteter.
- vise refleksjonsevne omkring planverk og didaktiske aspekter ved det å undervise i naturfag.
- bruke vurdering og teknologi som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet er samlingsbasert med nettstøttede aktiviteter. Emnet består av inntil tre samlinger á inntil tre dager
Studentene vil gjennomføre naturfagundervisning i praksisfelt. Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, studentfremlegg og laboratoriearbeid. Studentene vil arbeide med teori, eksperimenter på laboratoriet og praktiske aktiviteter.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.