Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2023

VID-6083 MatematikkMOOC - Matematikk for lærere 1 1-10., Emne 2 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter som tar 30 studiepoeng MatematikkMOOC - Matematikk 1 1 - 10. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Dette emnet er en videreføring av emne 1. Også her er utforsking, resonnering og argumentasjon viktige deler av emnet. Dette er sentrale områder i LK - 20 gjennom for eksempel arbeidet med de ulike kjerneelementene og dybdelæringsprosesser. Innholdet i studiet vil vektlegge og gjenspeile dette.

I dette emnet vil det jobbes videre med undervisningskunnskap knyttet til de tre hovedtemaene Vurdering for læring, Fra tall til algebra og funksjoner og Resonnering og argumentasjon.

Innenfor Vurdering for læring vil emnet ha fokus på å utvikle og forbedre en læringssituasjon. Her vil vurdering med metodiske grep som kan brukes i læring av matematikk, og vurdering satt i system, stå sentralt. Kartlegging for å avdekke mulige matematikkvansker også være et aktuelt tema.

Temaet Fra tall til algebra og funksjoner har fokus på hvordan arbeidet med tall legger grunnlag for den algebraiske tenkningen gjennom abstraksjon og generalisering. Ulike utfordringer og misoppfatninger som er knyttet til temaene vil også vektlegges, i tillegg til hvordan undervisningen kan tilrettelegges for å skape en større forståelse. Kartlegging av ulike misoppfatninger vil også bli vektlagt.

Innenfor Resonnering og argumentasjon vil det jobbes med å analysere hva som er gyldige argumenter for at en matematisk påstand eller regnestrategi skal være riktig. Det blir lagt vekt på utforming av hypoteser og undersøkelser av disse.


Søknadsfrist

01. mars på http://udir.no/videreutdanning (for stipend og vikar-ordning)

ca. 15.mai på http://uit.no/evuweb for restplass-søkere

Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon


Opptakskrav

Søkere må dokumentere:

Deltakerne må gjennom studiet være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 1-10 trinn som tillater at de kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på arbeidsforholdet, men dette er en forutsetning for å kunne gjennomføre arbeidskravene.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

Studenten skal ha:

Ferdigheter:

Studenten skal kunne:

Kompetanse:

Studenten skal ha kompetanse i å:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk, samisk

Undervisning

I undervisningen vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer, med stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil blant annet omfatte studie av pensumlitteratur og introduksjonsvideoer, besvarelse av arbeidskrav, diskusjoner i kollokviegrupper på videomøter, digitale tester og praksisoppdrag. På studiet vil det legges vekt på at studentene skal delta aktivt i diskusjoner i videomøtene og nettforum.

Opplegget vil bli tilpasset til studentenes behov og hvilket trinn de arbeider på i skolen. Ved oppstart vil det være mulig å velge tilholdssted 1.- 7 eller 5.- 10. Både pensum, tema, undervisnings- og praksisoppgaver vil bli knyttet til dette aktuelle valget. Dette omfatter også sammensetning i kollokviegruppene.


Dato for eksamen

Hjemmeeksamen innlevering 07.06.2023

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.