Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
PFF-5044 Fordypning i norskdidaktikk del 1 - 7.5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet er en fordypning i norskdidaktikk med utgangspunkt i emnet PFF-5025 (innføring i norskdidaktikk på PPU). I emnet undersøkes skriveoppgavenes og eksamens utvikling og historikk i norskfaget, med spesielt henblikk på hvilken funksjon disse har og har hatt. Dette knyttes til en nærmere undersøkelse av hvordan lærebøkene har endret seg i tråd med politiske og juridiske vedtak, herunder innføring av nye reformer og læreplaner. I emnet går vi også nærmere inn på utfordringer knyttet til lese- og skrivevansker og måter å arbeide med dette på i klasserommet. Emnet har også en felles fordypningsdel felles med øvrig fagdidaktikk i utdanninga. I denne delen av emnet undersøkes særlig hvordan en kan arbeide med tverrfaglige tema i tråd med gjeldende læreplanverk, og hva begrepene dybdelæring og kompetanse innebærer. Fokuset i emnet fordeles dermed på følgende temaer:
- Oppgavens historikk og funksjon i norskfaget
- Lærebokhistorie
- Lese- og skrivevansker
- Tverrfaglighet i læreplanene
- Dybdelæring og kompetansebegrepet
Hva lærer du
Hva lærer du?
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- avansert kunnskap om funksjonen ulike oppgavetyper har i norskfaget
- kunnskap om og innsikt i sentrale sider ved lese- og skrivevansker
- inngående kunnskap om hvordan skiftende skolepolitikk og reformer har satt sitt preg på lærebøker og på undervisninga i skolen
- inngående kunnskap om tverrfaglige temaer i læreplanen
- avansert forståelse av begrepene dybdelæring og kompetanse
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende kunnskaper ulike utfordringer med lesing og skriving i planlegging og gjennomføring av undervisning
- analysere læreplanverket og se hvilke muligheter som ligger i de tverrfaglige temaene
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser når det gjelder tverrfaglig samarbeid i tråd med læreplanverkets målsetninger
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med fagfeller, kollegaer og elever i skolen.
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- og utviklingsarbeid i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisninga foregår på norsk.
Eksamen skal skrives på nynorsk.
Undervisning
Forelesninger, seminar og studentaktive arbeidsformer.
Pensum: Ca. 600 sider
Pensum vil være på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk