Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
HIF-0200 Innføring i akademisk skriving og formidling II - 0 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Gjennom seks seminarer (dobbelttimer) med forelesninger, diskusjoner og skriveaktiviteter vil du tilegne deg en dypere innsikt i hva som kjennetegner den akademiske skriveprosessen. Vi vil øve på å utarbeide disposisjoner til oppgaveskriving slik at du vil kunne utvikle ferdigheter for å arbeide systematisk mot en oppgavebesvarelse. I denne modulen vil vi også fokusere på hva som kjennetegner både svak og sterk redegjørelse og argumentasjon. Videre vil vi undersøke ulike oppgavetekster og vurdere og diskutere hva det spørres etter i ulike oppgaveformuleringer. Du vil også få en innføring i bruk av retoriske virkemidler og i hvordan bygge opp en tekst etter retoriske prinsipper.
Studenten vil i skriveseminarene få anledning til å utvikle og jobbe videre med tekster/arbeidskrav knyttet til andre emner som tas parallelt gjennom semesteret.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskaper om hvordan bygge opp en akademisk oppgave
- kunnskaper om forskjellen på redegjørelse og argumentasjon
- kunnskaper om drøfting
- kunnskaper om oppgavetekst og tilhørende utfordringer
- kunnskaper om ulike ledd i den akademiske skriveprosessen
- kunnskaper i retorisk tekstoppbygning og retoriske virkemidle
Ferdigheter
Studenten kan:
- strukturere en akademisk tekst etter en logisk oppbygning
- produsere en argumentativ akademisk tekst gjennom drøfting
- utvikle disposisjon til en akademisk oppgave som en del av den akademiske skriveprosessen
- ha forståelse for hva det spørres etter i en oppgavetekst på en måte som gjør at studenten kan avgrense og besvare en gitt oppgave
- utvikle en akademisk tekst i henhold til prinsipper om redelighet og kildeføring