Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
BED-2125 Innkjøp - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne.
Emnet er tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning,i gruppearbeid o.l.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Innkjøp til bedrifter har endret seg vesentlig de senere år. Årsaken er økt grad av spesialisering, økt internasjonalisering og at bedrifter i større grad enn tidligere konkurrerer globalt. Når bedrifter spesialiserer egen produksjon ved å utføre selv det de har kjernekompetanse på og kjøper fra andre delprodukter og komponenter, så medfører det at kunnskap om innkjøp blir viktigere. I emnet inngår økt kompetanse om innkjøp generelt, men ikke minst å kjenne til de strategiske valgmuligheter bedrifter står overfor i forhold til anskaffelser. Økt innkjøp av delprodukter og komponenter bidrar til at andelen innkjøp i forhold til omsetning øker og for å være konkurransedyktig er det videre ei forutsetning at de totale kostnadene til innkjøp holdes på et gunstig nivå. Et annet viktig moment er å velge hvor tett man velger å samarbeide med de leverandørene man har valgt.
At handelen endrer seg fra lokal til nasjonal eller global, i tillegg til at kompleksiteten i de strategiske valgene øker, gjør at innkjøp som fag blir mer utfordrende og spennende. Og det at innkjøp utgjør en stadig større andel av bedriftens samlede kostnad fører til at innkjøp blir et stadig viktigere konkurranse-parameter i de fleste bransjer.
Temaene i dette emnet omhandler:
- Innkjøpets rolle i verdikjeden
- Industriell kjøpsatferd
- Styring av innkjøpsprosessen
- Offentlige anskaffelser
- Strategivalg relatert til innkjøp
- Sourcing og resultatforbedring ved hjelp av innkjøp
- Implementering av innkjøpsledelse i detaljhandelsforetak
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)
Hva lærer du
Etter å ha avsluttet dette emnet skal studentene ha tilegnet seg grunnleggende kjennskap til begreper og teorier om innkjøp. Videre å kunne analysere grunnleggende problemstillinger knyttet til innkjøp i bedrifter og å kunne foreslå og argumentere for strategiske valg. Praktiske case blir gjennomgått fortløpende i emnet for å øke studentenes læring og forståelse.
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
- Ha kunnskap om innkjøpets betydning i verdikjeden.
- Ha skaffet seg kjennskap til de viktigste begrepene i innkjøp.
- Ha kunnskap om hvordan innkjøpsprosessen styres.
- Ha skaffet seg kunnskap om regelverket knyttet til offentlige anskaffelser.
- Ha kunnskap om de strategiske verktøyene relatert til innkjøp.
Ferdigheter:
- Ferdigheter til å lage et forslag til en sourcing-plan for en større bedrift.
- Ferdigheter til å lage en strategisk innkjøpsplan for en mindre bedrift.
- Være i stand til å se sammenheng mellom hvordan beslutninger i innkjøp påvirker omløpshastighet, bruttofortjeneste og svinn.
Generell kompetanse:
- Ha oversikt over noen av de mest sentrale forskningsbidrag i emnet.
- Kunne gjøre noen kritiske refleksjoner til hvorfor noen bedrifter lykkes bedre enn andre med innkjøp.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.